“Op welke manieren kan ik ICT en beeldende vorming laten integreren en toepassen binnen de kleuterklas?”

Deze probleemstelling stond centraal in het meesterstuk dat Monique de Korte, student van Hogeschool Domstad, schreef in het kader van haar afstuderen. Ze heeft de verschillende mogelijkheden verkend op dit gebied. Daarbij heeft ze gekeken naar wat realistisch was in de praktijk. Zelf schrijft ze over haar meesterstuk:

“Ik heb in dit meesterstuk vooral laten zien hoe kinderen ICT kunnen inzetten bij beeldende vorming(…)
Ik hoop dat ik iedereen die dit meesterstuk heeft gelezen,dit meesterstuk heeft gezien als een informatie- en inspiratiebron voor hun eigen klas/ stage.”

In haar conclusies noemt ze de volgende mogelijkheden om ICT bij beeldende vorming in te zetten:

  • De leerkracht kan op internet beeldmateriaal zoeken;
  • Op internet staan verschillende sites waar je filmpjes kunt downloaden die je kunt gebruiken als beeldmateriaal;
  • Je kunt als leerkracht met een digitale fotocamera beeldmateriaal vervaardigen;
  • Kinderen kunnen met een digitale fotocamera op zoek gaan naar beeldmateriaal;
  • Je kunt muziek downloaden en die gebruiken als sfeermaker voor de les;
  • Met behulp van een digitaal schoolbord kunt u als leerkracht instructies geven;
  • Kinderen kunnen via een digitaal schoolbord tekeningen maken;
  • Is er geen digitaal schoolbord in de buurt, dan is een beamer een mooie tussenoplossing;
  • Kinderen kunnen via de computer een tekening maken via Paint of een programma dat via internet te downladen is;
  • De leerkracht en de kinderen kunnen een powerpoint presentatie maken van het gemaakte werk van de kinderen;
  • De leerkracht kan een portfolio aanleggen;
  • De leerkracht kan een multimediaplakboek gaan aanleggen van alle leerlingen.

Gebruik van de digitale fotocamera

gebruik van digitaal schoolbord