Een paar jaar geleden zijn we begonnen met de invoering van het nieuwe curriculum. Regelmatig heb ik hier al over geschreven op deze blog. Aan de berichten gaf ik dan het label ICT-competenties mee. Ook heb ik verschillende verzameldocumenten samengesteld. Met deze documenten zijn studenten in staat om zelfstandig zich voor te bereiden op de kennistoets, casustoets en het assessmentdossier.
Aan deze documenten zal ik bij het herzien voor volgend jaar een aantal nieuwe onderdelen toevoegen. Dit zijn: een overzicht van belangrijke begrippen en een lijst met feedbackvragen.

Een overzicht van belangrijke begrippen helpt de student om zich goed voor te bereiden op de kennis- en casustoets. Feedbackvragen helpen de studenten zich voor te bereiden op het assessmentdossier.
Voor thema 3 (lesgeven en begeleiden) neem ik (waarschijnlijk) voor de volgende keer de volgende “begrippen” als overzicht op:

  • Samenwerken en ICT
  • Presenteren van informatie met behulp van ICT
  • Zelfstandig leren met behulp van ICT
  • Zoeken en verwerken met behulp van ICT
  • Communiceren met behulp van ICT
  • Oefenen met behulp van ICT
  • Creëren met behulp van ICT
  • Wiki
  • Webwandeling
  • Webwijsheid
  • Weblog
  • Game
  • Digitaal toetsen
  • ICT-integratie
  • Media
  • Mindmap
  • Mayer en de Cognitive Theory of Multimedia Learning
  • Internetgebruik
  • Seymour Papert en constructionisme
  • Marc Overmars en serious gaming
  • Google Earth
  • Beeldverhaal
  • Digitale video
  • Podcast

Deze lijst is nogal een bonte verzameling van verschillende grootheden. Daar komt nog verandering in. Ik stel deze lijst in de komende tijd bij. Ik ga deze verbeterslag namelijk ook inzetten voor mijn professionaliseringsplan voor het zelfregistratietraject van VELON. Studenten hebben van ons ook nog een feedbackformulier gekregen. Ook dit formulier zal in de volgende versie opgenomen worden van het verzameldocument.

Het embedden (wat ik wilde doen) leverde een probleem op. Vandaar een link naar het document op Scribd.