Vandaaf lag in mijn postvak (niet digitaal) een mooi boekje geschreven door mijn collega’s van Wereldoriëntatie (Paulus Boortman en Jan Voorbij). Het boekje heet Herdenken en vieren op de basisschool, didactische tips. Het gaat over hoe je aandacht kunt schenken aan 4 mei (herdenken) en 5 mei (vieren). In het boek gaat het over de verschillende didactische werkvormen die je kunt inzetten. Op een rijtje:

  • verhalen over onderdrukking en verzet
  • een leskoffer over de Tweede Wereldoorlog
  • een gastspreker in de klas
  • Webquest en weblessen
  • werken met Teleblik en SchoolTV Beeldbank
  • Bezoek aan een museum of herdenkingsplek
  • De kunst van vrijheid
  • Adopteer een monument & en deelnemen aan dodenherdenking
  • Gedichten maken met de klas
  • Werken met een vooroordelenkoffer
  • Filosoferen met kinderen: de dilemmakring
  • Presenteren en tentoonstellen
  • Educatieve materialen voor Herdenken en Vieren

Zoals je ziet een uitgebreid overzicht van uiteenlopende didactische werkvormen. Een waardevolle bron voor onze studenten vind ik. Of dit ook nog online gezet kan worden durf ik nog niet te zeggen.

22-01-2009