Afgelopen jaar heb ik feedback gegeven aan al onze vierdejaars studenten van de Pabo in Amersfoort op de plannen die ze hadden bedacht voor hun startbekwame bewijzen voor ICT en Onderwijs. Ik deed dit via een Google Doc-bestand waarin alle studenten hun opzet typten. Grote voordeel van deze manier van werken was dat ik maar één bestand hoefde te openen en direct iedereen via Opmerkingen feedback kon geven. Studenten konden mijn gegeven feedback lezen en ook zien wat ik wel goed keurde en wat niet.
Dit jaar probeer ik het nog efficiënter aan te pakken. Uit alle aanvragen die studenten hebben gedaan heb ik 9 mogelijkheden geformuleerd waar studenten voor zouden kunnen kiezen. Die 9 mogelijkheden voor startbekwame bewijzen voor ICT en Onderwijs laten zien welke eisen ik stel aan het werk dat studenten inleveren. Het voorkomt hopelijk dat ik steeds dezelfde feedback moet geven aan verschillende studenten.
Als voorbeeld heb ik hieronder het document gezet waarin ik aangeef aan welke eisen het bewijs moet voldoen als een student een creatieve opdracht, zoals een lipdub of doodle music video, met de leerlingen wil maken.
Startbekwaam bewijs – ICT in een creatieve opdracht
De andere voorbeelden voor startbekwame bewijzen zijn:
- ICT in het groepsplan
- ICT in een project
- ICT gebruiken voor het maken van een werkstuk
- Een project rondom digitaal pesten
- ICT en mediawijsheid
- ICT inzetten om de betrokkenheid te verhogen
- ICT als doel op zichzelf
- Onderzoek voor de school op het gebied van ICT
In elk voorbeeld wordt ook een verwijzing gemaakt naar het document Onderwijsvisie en ICT. Dat document vind je hieronder. Het geeft handvatten om eigen visie op te schrijven.
Onderwijsvisie en ICT by Gerard Dummer
Ik ben benieuwd wat anderen van deze opzet vinden. Laat het me maar weten.
Comments
Leave a comment Trackback