Door al het edcampbezigheden was ik nog helemaal niet toegekomen om mijn ervaringen te noteren van EDUsummIT 2013 in Washington.

Net als edcampNL was de EDUsummIT 2013 een bijzondere ervaring. Ook hier kwam dat grotendeels door de deelnemers. Een internationaal gezelschap waarbij zo’n beetje de hele wereld was vertegenwoordigd: van Zuid-Amerika tot Nieuw-Zeeland en van Noord-Europa tot Afrika. En ook Azië was vertegenwoordigd. Kortom een gezelschap waarin duidelijk werd dat alle onderwerpen die we bespraken ook voorzien zouden moeten worden van een cultuurspecifieke toon.

Er waren 8 werkgroepen aanwezig op EDUsummIT:

  • TWG1: Towards new systems for schooling in the digital age
  • TWG2: Advancing mobile learning in formal and informal settings
  • TWG3: Professional development
  • TWG4: Digital equity and intercultural education
  • TWG5: Assessment as, for and of 21st century learning
  • TWG6: Advancing computational thinking in 21st century learning
  • TWG7: Observatories for researching the impact of IT in education
  • TWG8: Digital Citizenship and literacies around the world

Elke werkgroep was voorbereid met een zogenaamde pre-summit paper waarin het onderwerp van de workinggroup werd geïntroduceerd en Issues/Unresolved questions/concerns werden benoemd.

Zo werden de volgende issues benoemd in TWG3:

  1. Despite progress in some areas, a major challenge remains to engage all stakeholders in developing a shared vision about the role of ICT in education with a focus on TPD in order to realize this vision.
  2. School-based communities of practice and professional learning networks have been effective in TPD for building ICT integration capability. The related challenge
    is to engage more teachers in these forms of TPD.
  3. The gap between educational research and the practice of teachers in classrooms has been noted previously. There is a need for educational research that is more closely connected to, and informs, the practice of teachers and vice versa.

In de TWG’s werd over deze issues/unresolved questions/concerns gediscussieerd en gekeken welke stappen genomen zouden kunnen worden om hier een oplossing voor te vinden.

Zelf was ik ingedeeld in TWG2 Advancing mobile learning in formal and informal settings. Een groep waar ik zelf niet zoveel feeling mee had jammer genoeg. Hopelijk dat als ik een volgende keer wordt uitgenodigd ook over Professional Development mee kan praten. Een onderwerp waar ik me dagelijks mee bezig hou.

Dat nam niet weg dat de discussies in de TWG 2 heel interessant waren en dat ik hier veel van geleerd heb. Zeker van de mensen die wel hierin gespecialiseerd waren. Mensen met ervaring in het invoeren van 1:1 tablet projecten bijvoorbeeld. Ook op het gebied van formal en informal learning vond ik het interessant om mee te discussiëren.

Idee van TWG2 is om best practises rondom mobile learning te verzamelen waarbij rekening wordt gehouden met een aantal criteria (zie presentatie hieronder).



Als het gaat over mobile learning moet ik altijd denken aan de producten van De Waag. Ik zie nu ook dat er inmiddels een heuse Mobile Learning Academy. Dat zou zeker voor deze groep interessant kunnen zijn.

Wil je mijn tweets teruglezen over de edusummit dan kun je ze via de Storify’s van Bram Bruggemans bekijken: dag 1 en dag 2.

Inmiddels is ook afgesproken dat de Nederlandse delegatie (iets meer dan 10 personen) ook bij elkaar gaat komen. De eerste bijeenkomst staat gepland op 25 november in Utrecht.