De Beemster

 
 


Inleiding Opdracht Bronnen Beoordeling Afsluiting Leerkracht

Handelingen

“Mooi dat je mee doet,”zegt Emma’s vader. “Je moet natuurlijk wel het een en ander kunnen vertellen aan de toeristen. Daarom moet je je eerst verdiepen in een aantal onderwerpen. Die onderwerpen zijn:

  • de geschiedenis van Noord-Holland
  • de inpoldering van de Beemster
  • de molens
  • de boerderijen (verbouwen en vorm)
  • werelderfgoed

Over elk onderwerp moet je straks een stukje kunnen vertellen. Je maakt daarvan een PowerPointPresentatie. Die laat je straks zien aan de toeristen. Aan je klasgenoten mag natuurlijk ook.

Onderwerp 1: Meehelpen

Jij mag Emma meehelpen. Je gaat met de auto van jouw huis naar het huis van Emma.

Gebruik het zoekvenster (Routes) om te kijken hoe je moet reizen.

Vul bij Van je eigen adres en woonplaats in. Vul bij Aan het adres van Emma in. Dat zie je hierboven al staan.

Als je op Zoeken starten hebt geklikt krijg je de route te zien.

  • Hoeveel kilometer moet je met de auto reizen?
  • Langs welke grote plaatsen moet je reizen?

Onderwerp 2: Rondkijken

Als je bij Emma bent aangekomen zie je waar Emma precies woont. Emma laat je ook nog foto's zien van De Beemster. Die kun je hier bekijken.

Bekijk een aantal foto's die Emma je laat zien.

Ziet het gebied van De Beemster er hetzelfde als waar jij woont?

Als je de straat waarin jij woont vergelijkt met de straat waar Emma woont, probeer dan antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Wat voor soort huizen staan in jouw straat en in de straat van Emma?
  • Als Emma in de achtertuin staat, wat zal ze dan zien? Ziet het er bij jou hetzelfde uit? Wat zie jij als je uit het raam kijkt thuis?

Onderwerp 3: De geschiedenis van Noord-Holland

Tijd om Emma te helpen. Als eerste gaan jullie iets leren over de geschiedenis van Noord-Holland. De polder de Beemster ligt in de provincie Noord-Holland. De provincie Noord-Holland zag er vroeger heel anders uit.

Bekijk deze kaart uit 1520 maar eens.

  • Vergelijk de oude kaart met de nieuwe kaart van Noord Holland.
  • Was er vroeger meer of minder land in Noord-Holland?
  • Hoe kun je dat zien?

Onderwerp 4: De inpoldering van de Beemster

Nu gaan we eens kijken naar het gebied waar nu de Beemster ligt.

We bekijken eerst een kaartje uit 1608 (als dit kaartje in beeld komt, zorg dan dat het eerste kaartje is uitgevinkt).

Je ziet op dit kaartje dat de Beemster nog een meer is. Er is nog helemaal geen land. Maar waarom hebben ze dit meer eigenlijk ingepolderd?

  • Lees de volgende website door en vertel waarom ze in Noord-Holland zo veel meren hebben ingepolderd.

website museum Alkmaar

Ingepolderd?

Wat is eigenlijk een polder? Op deze website kun je het antwoord vinden: Waterschapswijzer.

  • Zoek op het woord polder. Wat is een polder?

Bekijk hier een kaartje van de Beemster nadat het is ingepolderd

Iemand die een belangrijke rol speelde bij de inpoldering was Adriaansz Leeghwater.

Maar hoe werkt zo’n inpoldering nu precies?

In dit filmpje van het klokhuis leggen ze het uit

Bekijk het filmpje en geef kort aan wat:

  • Wat betekent als iets “onder de zeespiegel” ligt.
  • Wat is een ringdijk?
  • Wat is een boezem?
  • Waar zijn poldermolens en gemalen voor nodig?

Onderwerp 5: De molens

Vroeger stonden er in de Beemster veel meer molens dan nu.

Bekijk ze maar eens.

Bekijk hier nog eens een filmpje over hoe molens werken

Je hebt veel soorten molens. Op deze site vind je een mooi overzicht

  • Noem 4 type molens.

Om water uit de polder te kunnen pompen waren veel molens nodig. Molens die op een rijtje staan om het water uit de polder te pompen noemen we een molengang.

In de Beemster had je ook van die molengangen. Kijk hier maar eens.

Water moet omhoog worden gepompt naar de boezem. Als je dat weet, weet je ook welke molen het hoogste stond in de molengang die je net hebt bekeken.

  • Welke molen staat het laagste en welke molen het hoogst?

Nog niet genoeg gekregen van molens? Maak dan je eigen molen

Onderwerp 6: Boerderijen

In de Beemster vind je veel boerderijen en bedrijven. Een greep hieruit vind je op deze pagina.

  • Wat verbouwen ze allemaal?

Om het land goed te kunnen gebruiken is het belangrijk dat het waterpeil goed op orde blijft.

In dit filmpje wordt het uitgelegd (hiervoor het je een Digicode nodig)

Beantwoord de volgende vragen:

  • Een boer die aardappels verbouwt, wil graag een ….waterpeil
  • Een boer die koeien houdt wil graag een ….waterpeil
  • Hoe kan een boer zorgen voor het juiste waterpeil?
  • Waarvoor gebruik je een “inlaat”.

Stolpboerderijen

De boerderijen in de Beemster (en de rest van Noord-Holland) hebben een bijzondere vorm. Ze worden stolpboerderijen genoemd.

Op deze website zie je heel veel stolpboerderijen

  • Welke vind je de mooiste?

Er zijn heel veel dus het is handig om te zoeken op een onderwerp. Kies ervoor om te (eenvoudig) zoeken op “Beemster”.

  • Sla de mooiste op je eigen computer op.

Onderwerp 7: Werelderfgoed

De Beemster is een bijzonder gebied. Het staat op de werelderfgoedlijst. Dat betekent dat het een bijzonder gebied is dat we graag willen bewaren. Als we het bewaren kunnen mensen het later ook nog bewonderen.

Op deze site lees je een nog uitgebreidere uitleg

  • Welke gebieden in Nederland staan nog meer op de werelderfgoedlijst?

Er zijn een aantal regels afgesproken wanneer iets op de erfgoedlijst mag komen te staan.

  1. Als iemand het bedacht heeft, moet dat heel slim zijn bedacht
  2. Het moet echt iets nieuws zijn (nieuwe techniek, gebouw, landschap)
  3. Moet een belangrijke rol in de geschiedenis spelen
  • Als je naar deze regels kijkt, wat zou je dan nog meer op de werelderfgoedlijst zetten?

PowerPoint maken

Zo, je hebt nu aardig wat geleerd over De Beemster. Het is de bedoeling dat je er nu een PowerPointPresentatie van gaat maken. Zet op elke dia één van de onderwerpen die je hebt bekeken. Voeg ook plaatjes toe die je hebt verzameld.

Heb je nog tips nodig voor het maken en houden van de presentatie?

Hieronder staan nog een paar handige sites: