Standpunten en schaduwen

 
 


Samenvatting

Deze opdracht staat in het teken van meten en meetkunde. De opdrachten zijn gekoppeld aan het standpunten en schaduwen. Dit is een les die klassikaal uitgevoerd kan worden.

Diversen

Vakgebied: Rekenen

Leerdoel 1: Leerlingen kunnen zich verplaatsen in verschillende standpunten.

Leerdoel 2: Leerlingen kunnen voorspellen hoe de schaduwen zullen uitvallen.

Tijdsduur: 1 uur

Materialen

SketchUp 7 staat op de computer van de leerlingen.

Dit bestand is het uitgangspunt van het bespreken van de opdracht.

De antwoorden kunnen de leerlingen op dit werkblad invullen.

Aandachtspunten

Deze opdracht wordt klassikaal uitgevoerd. Uitgangspunt is een kerkgebouw in SketchUp. Bij dit kerkgebouw staan een aantal mensen die op de klok willen kijken. De vraag is of ze vanuit de verschillende standpunten ook daadwerkelijk kunnen zien hoe laat het is.

Het is de bedoeling dat de leerlingen in eerste instantie beredeneren of de persoon de klok zou kunnen zien. De beredeneringen worden besproken. Oplossingsmethoden worden met elkaar uitgewisseld. Daarna wordt gekeken of de persoon die centraal staat de klok ook daadwerkelijk kon zien.

Deze opdracht maakt gebruikt van Scènes. Dat betekent dat er per tabblad een ander standpunt wordt ingenomen.

Bij de laatste opdracht wordt ook schaduw toegevoegd. Hierbij is de vraag waar de schaduw zal vallen om 15:00 's middags. Ook hier gaat het er om dat leerlingen beredeneren waar de schaduw zal vallen.

Tot slot

Deze webwandeling is gemaakt door Gerard Dümmer. Het sjabloon van deze webwandeling is gebaseerd op dit sjabloon ontworpen door Peter Blijleven.