Petuniastraat

 
 


Samenvatting

De leerlingen krijgen de opdracht om het huis van Jessica in de Petuniastraat in te richten. Daarna verantwoorden ze de keuzes.

Diversen

Vakgebied: Rekenen

Leerdoel 1: Leerlingen kunnen huis inrichten waarbij ze rekening houden met de grootte van het gezin en de grootte van de woning. Ze kunnen de gemaakte keuzes verantwoorden.

Tijdsduur: 1 uur

Materialen

Voor deze opdracht gebruiken de leerlingen het programma SkethcUp. Het bestand Petuniastraat wordt hierin geopend.

Aandachtspunten

De opdracht wordt klassikaal ingeleid. De leerkracht vraagt aan de leerlingen hoe hun huis er uit ziet en wat er in het huis te vinden is. Daarna opent de leerkracht het bestand Petuniastraat en bespreekt de verschillende scènes. Daarbij richt de leerkracht zich op de volgende punten:

  • Wat voor soort huizen zie je
  • Hoe groot zouden de huizen zijn?
  • Hoeveel mensen zouden er in kunnen wonen?
  • Wat zou je in het huis kunnen zetten?
  • Hoe kun je het beste werk gaan bij het inrichten van het huis?
  • Waar komt wat te staan?

De leerlingen kunnen in tweetallen de huizen gaan inrichten. De leerlingen overleggen daarbij eerst wat ze in het huis willen zetten. Ze kunnen een schets maken van de woning en de meubels hier in intekenen. Daarna gebruiken ze het Warenhuis om de artikel op te zoeken en te plaatsen.

Als de leerlingen het huis (of één verdieping) hebben ingericht slaan de leerlingen het bestand op onder hun eigen naam. De leerlingen schrijven daarna op welke keuzes ze hebben gemaakt en hoe deze tot stand zijn gekomen.

In de nabespreking worden de verschillende huizen van de leerlingen bekeken. De leerkracht vraagt aan de leerlingen welke keuzes ze hebben gemaakt en hoe ze tot die keuzes zijn gekomen. De leerlingen maken hierbij gebruik van de grootte van het huis en de grootte van het gezin.

Tot slot

Deze webwandeling is gemaakt door Gerard Dümmer. Het sjabloon van deze webwandeling is gebaseerd op dit sjabloon ontworpen door Peter Blijleven.