Naar aanleiding van de Nationale Rekendagen ben ik nog verder aan het nadenken geslagen over hoe je het zelf maken van games op een eenvoudige manier in het onderwijs kunt integreren. Volgens mij liggen de mogelijkheden als het gaat om rekenen en games voor het oprapen. De kunst volgens mij is om het aan de ene kant behapbaar te houden (voor de leerkracht) en aan de andere kant wel uitdagend genoeg (voor de leerling). En tegelijkertijd aandacht te besteden aan het bereiken van de kerndoelen (voor rekenen).
Met de studenten van Hogeschool Domstad ben ik bezig geweest met GameKit van Het Klokhuis. Een tool die vanaf groep 5 al goed in het onderwijs gebruikt kan worden. Daar ben ik nu verder mee aan het experimenteren. Een eerste opzet is als volgt:

Maak een route door een doolhof. Als je de route getekend heb, bouw je het doolhof er om heen. in de praktijk ziet dat er dan als volgt uit:

De route

Met muren erbij

En in GameKit uiteindelijk

Dit is natuurlijk alleen nog maar de opzet van het doolhof. Het spel wordt pas interessant als je er punten en obstakels aan toevoegt.