Het Weer

 
 


Inleiding Opdracht Bronnen Beoordeling Afsluiting Leerkracht

Handelingen

1. Het weerbericht

a. In Nederland wordt er veel over het weer gepraat. Na het journaal, op de radio en in de krant. Tegenwoordig kijken mensen ook op internet om erachter te komen wat voor weer het wordt.

Je kunt het weer ook bekijken in Google Earth.

  • Bekijk de buienradar in Google Earth (je krijgt het laatste beeld te zien). Het bewegende beeld zie je in Google Maps.
  • Meteoconsult heeft alle plekken waar ze het weer meten ook in Google Earth gezet. Open de deze link maar. Klik op een van de symbooltjes om te kijken wat voor weer het is.

Ga naar een meetstations bij jou in de buurt. Welke informatie krijg je?

b. Hoe kan het dat mensen het weer kunnen voorspellen? Op deze website kun je hier meer informatie over vinden. Lees de eerste 2 alinea┤s en beantwoord daarna onderstaande vragen.

  • Meteorologen doen metingen met 4 instrumenten.  Kopieer de tabel naar je verslag en vul de tabel in.

  Meetinstrument Wat meet het meetinstrument?
1    
2    
3    
4    
  • Beantwoord de onderstaande 4 stellingen of ze waar of niet waar zijn. Zet 1 t/m 4 onder elkaar in je verslag en zet daarachter het antwoord.

1- Hoe lager de luchtdruk is, hoe groter de kans op mooi weer.
2-Voor het meten van de temperatuur en vochtigheid van de lucht gebruiken ze een sensor
3-Een radar zendt radiogolven uit en vangt ze weer op. Hoe langer dit duurt, hoe dichterbij het wolkenveld is.
4-De aarde draait om satellieten heen.

c. Het weer wordt in Nederland bij het KNMI voorspelt. Start Google Earth, klik op het tabblad 'bedrijven zoeken'. Vul in KNMI in de Bilt.

KNMI is een afkorting, wat is de volledige naam?
Bekijk het gebouw en de omgeving van het KNMI

2. Waterkringloop

a. Bekijk het filmpje over de waterkringloop. Kopieer de onderstaande tekst naar je verslag, vul de juiste woorden op de puntjes in. Steeds is de eerste letter van het woord aangegeven. Het is precies dezelfde tekst als dat er wordt verteld in het filmpje.

Als er teveel regen is gevallen, dan stroomt het water naar de kanalen en rivieren.
En die kanalen en rivieren stromen weer naar de grote z.....
De zon schijnt. Het water van de zee v..........
De waterdamp gaat omhoog.
Daar wordt de damp een w.....
De wolk wordt door de wind naar het
l......
geblazen.
Boven het land koelt de w........... af.
De damp wordt weer d.............. en het gaat regenen.
Zo zie je dat de k....... maar rond gaat...
We noemen het dan ook de w..................

3. Het klimaat en de evenaar

Je kunt elke dag bijhouden wat voor weer het is. Na een paar jaar weet je dan dat het in juli en augustus gemiddeld 18 graden is. Je weet dan ook dat de meeste regen in september en oktober valt. Overal in Europa wordt het weer in de gaten gehouden. De temperatuur en neerslag worden regelmatig gemeten. Als je van een gebied het klimaat wilt weten, moet je 30 jaar lang alles over het weer opschrijven. Daarna reken je het gemiddelde uit. (bron:wijzer door de wereld, groep 7, blz. 42)

Er zijn verschillende klimaten op de wereld. Hoe meer je naar de noord- of zuidpool gaat hoe kouder het is. Hoe meer je naar de evenaar gaat, hoe warmer het is.

De evenaar is een denkbeeldige lijn (je kunt hem dus niet in het echt zien) die over de aarde loopt. De wereldbol is verdeeld in een bovenhelft (noordelijk halfrond) en een onderhelft (zuidelijk halfrond). De grens tussen deze helften heet de evenaar. De evenaar is vaak getekend op wereldkaarten in de atlas of op wereldbollen. (bron: wikikids)

 

 

 

 

 

 

 

 

a. Equador is een land dat op de evenaar ligt. Start Google Earth en vlieg naar Equador.

Zoom iets uit en draai om de wereld. Welke landen liggen nog meer op de evenaar. Noem minstens 4 landen. Je kunt het jezelf makkelijk maken door in het menu te kiezen voor Weergave >> Raster.

b. Controleer de landen die je bij a hebt genoemd op de website van wikikids. Welke landen had had je goed?

4. Broeikaseffect

Het warmer worden van de aarde heet het broeikaseffect. Het gas kooldioxide is er de schuld van. Dat gas ontstaat bij het verbranden van hout, steenkool, olie en benzine. Het komt dus in de lucht als een auto rijdt. Of als de verwarming brandt. Kooldioxide is ÚÚn van de belangrijkste broeikas-gassen. Ze vormen een soort deken die de aarde warm houdt. (bron:wijzer door de wereld, groep 7, blz. 43)

Bekijk een aflevering van het klokhuis. In deze aflevering wordt uitgelegd wathet broeikaseffect is, hoe het werkt, wat er in het verleden is gebeurd en wat er misschien aan gedaan kan worden. Bekijk de aflevering en beantwoord de onderstaande vragen.

Aflevering Klokhuis vrijdag 19 oktober 2007 (mocht je de aflevering niet kunnen vinden, dan kun je de zoekfunctie gebruiken op de website en vul je in 'broeikaseffect')

a. Leg in je eigen woorden uit wat het broeikaseffect is.

b. Leg in je eigen woorden uit hoe kroosvaren het broeikaseffect kan oplossen.

5. Gevolgen van het broeikaseffect

Nu je weet wat het broeikaseffect is, gaan we kijken naar gevolgen van het broeikaseffect.

a. Bekijk een kort filmpje over Pingu´ns en het broeikaseffect beantwoord daarna de vragen.

- Hoeveel graden is het in de zomer op de zuidpool?
- Waardoor zijn al heel veel jongen gestorven?

b. Het filmpje van de pingu´ns is maar een klein voorbeeld van de gevolgen van het broeikaseffect. Er zijn ook grote gevolgen voor de mens. Als de poolkappen smelten, overstroomt het land, ook Nederland. Hier kunnen mensen dan niet meer wonen.
Maak jij je zorgen over het broeikaseffect? Licht toe waarom wel of waarom niet.