Informatie voor de Leerkracht
A) ALGEMEEN
Samenvatting
De earthquest gaat over klimaten. De verschillende
klimaten (A, B, C, D en E) worden behandeld.
Diversen
Vakgebied: Aardrijkskunde
Doelgroep: groep 7/ 8
Leerdoelen:
Aardrijkskunde
- De leerling weet welke verschillende
klimaten er zijn: tropisch klimaat, droog klimaat, zeeklimaat, landklimaat en
poolklimaat;
- De leerling welk klimaat bij de
verschillende plekken op aarde horen: tropisch regenwoud, savanne,
woestijn, steppe, mediterraan klimaat, taiga, toendra, hooggebergte, Noordpool
en Zuidpool;
- De leerling weet wat het verschil is tussen het weer en
het klimaat;
- De leerling weet wat de belangrijkste factoren zijn
voor het weer en het klimaat;
- De leerlingen kennen de belangrijkste lengte- en breedtegraden: evenaar, kreeftskeerkring, steenbokkeerkring, poolcirkel en
nulmeridiaan;
- De leerlingen welke landen in het gebied van de evenaar
liggen en de kreeftskeerkring;
- De leerlingen weten welke mensen, dieren en planten in
de verschillende klimaatgebieden voorkomen.
ICT
- De leerlingen kunnen werken met Google Earth;
- De leerlingen kunnen afbeeldingen downloaden van
Internet;
- De leerlingen weten hoe ze een videofilm op internet
kunnen bekijken;
- De leerlingen kunnen een PowerPointPresentatie maken.
Type WebQuest: langlopend
Tijdsduur: ongeveer 6 uur.
Aandachtspunten beoordeling WebQuest
In grote lijnen wordt het werk van de leerling op 2 punten beoordeeld. Dit is
het werkblad dat bij deze earthquest gedownload moet worden en de
PowerPointPresentatie die over de klimaten gemaakt moet worden. Voor een
gedetailleerd overzicht van de beoordeling verwijs ik naar de pagina Beoordeling.
Benodigde materialen
Voor het maken van deze earthquest zijn de volgende
materialen nodig:
B) TOELICHTING BIJ DE WEBQUEST-ONDERDELEN
Instructie leerlingen
- Het werkblad kan worden uitgeprint en of in WORD worden
geopend.
Inhoudelijke suggesties onderdelen
- In plaats van een PowerPoint zijn er andere
verwerkingsmogelijkheden. Een werkstuk over de verschillende klimaten, een
artikel, een zelfgemaakte globe met de verschillende klimaten enz.
- Het gebruik van de Grote Bosatlas kan handig zijn.
- Elk klimaat kan nog verder worden uitgewerkt of verkend.
- De website
www.confluence.org biedt een groot overzicht van lengte- en breedtegraden.
- Verdere verdieping in klimaatveranderingen en gevolgen
voor het milieu en de natuur
- Er wordt met veel foto's gewerkt. Het gematigde
zeeklimaar (in Nederland) kan door de leerlingen ook in beeld worden gebracht.
Inlevereisen/ verslaglegging
De leerlingen leveren het werkblad in (digitaal of
uitgeprint) en maken de PowerPointPresentatie.
Groepssamenstelling
Deze earthquest heeft een grote omvang. Er zijn
mogelijkheden tot samenwerking/ taakverdeling. Bijvoorbeeld door het gezamenlijk
maken van de startopdrachten en daarna de klimaatopdrachten verdelen. Om
uiteindelijk de PowerPointPresentatie gezamenlijk te maken.
C) SUGGESTIES VOOR VERVOLGACTIVITEITEN
Deze earthquest gaat over klimaten. Hier zijn
verschillende aanknopingspunten voor vervolgactiviteiten. Hierbij kan gedacht
worden aan het onderwerp "het weer", "klimaatverandering".
D) TOT BESLUIT
Deze earthquest is gemaakt door Gerard Dümmer
(g.dummer@domstad.nl). Reacties en
opmerkingen ontvang ik graag.
|