inleiding opdracht handelingen bronnen beoordeling afsluiting leerkracht

Informatie voor de Leerkracht

A) ALGEMEEN

Samenvatting

De earthquest gaat over klimaten. De verschillende klimaten (A, B, C, D en E) worden behandeld.

Diversen

Vakgebied: Aardrijkskunde
Doelgroep: groep  7/ 8
Leerdoelen:

Aardrijkskunde

  • De leerling weet welke verschillende klimaten er zijn: tropisch klimaat, droog klimaat, zeeklimaat, landklimaat en poolklimaat;
  • De leerling welk klimaat bij de verschillende plekken op aarde horen: tropisch regenwoud, savanne, woestijn, steppe, mediterraan klimaat, taiga, toendra, hooggebergte, Noordpool en Zuidpool;
  • De leerling weet wat het verschil is tussen het weer en het klimaat;
  • De leerling weet wat de belangrijkste factoren zijn voor het  weer en het klimaat;
  • De leerlingen kennen de belangrijkste lengte- en breedtegraden: evenaar, kreeftskeerkring, steenbokkeerkring, poolcirkel en nulmeridiaan;
  • De leerlingen welke landen in het gebied van de evenaar liggen en de kreeftskeerkring;
  • De leerlingen weten welke mensen, dieren en planten in de verschillende klimaatgebieden voorkomen.

ICT

  • De leerlingen kunnen werken met Google Earth;
  • De leerlingen kunnen afbeeldingen downloaden van Internet;
  • De leerlingen weten hoe ze een videofilm op internet kunnen bekijken;
  • De leerlingen kunnen een PowerPointPresentatie maken.

Type WebQuest: langlopend
Tijdsduur: ongeveer 6 uur.
Aandachtspunten beoordeling WebQuest

In grote lijnen wordt het werk van de leerling op 2 punten beoordeeld. Dit is het werkblad dat bij deze earthquest gedownload moet worden en de PowerPointPresentatie die over de klimaten gemaakt moet worden. Voor een gedetailleerd overzicht van de beoordeling verwijs ik naar de pagina Beoordeling.

Benodigde materialen

Voor het maken van deze earthquest zijn de volgende materialen nodig:

B) TOELICHTING BIJ DE WEBQUEST-ONDERDELEN

Instructie leerlingen

  • Het werkblad kan worden uitgeprint en of in WORD worden geopend.

Inhoudelijke suggesties onderdelen

  • In plaats van een PowerPoint zijn er andere verwerkingsmogelijkheden. Een werkstuk over de verschillende klimaten, een artikel, een zelfgemaakte globe met de verschillende klimaten enz.
  • Het gebruik van de Grote Bosatlas kan handig zijn.
  • Elk klimaat kan nog verder worden uitgewerkt of verkend.
  • De website www.confluence.org biedt een groot overzicht van lengte- en breedtegraden.
  • Verdere verdieping in klimaatveranderingen en gevolgen voor het milieu en de natuur
  • Er wordt met veel foto's gewerkt. Het gematigde zeeklimaar (in Nederland) kan door de leerlingen ook in beeld worden gebracht.

Inlevereisen/ verslaglegging

De leerlingen leveren het werkblad in (digitaal of uitgeprint) en maken de PowerPointPresentatie.

Groepssamenstelling

Deze earthquest heeft een grote omvang. Er zijn mogelijkheden tot samenwerking/ taakverdeling. Bijvoorbeeld door het gezamenlijk maken van de startopdrachten en daarna de klimaatopdrachten verdelen. Om uiteindelijk de PowerPointPresentatie gezamenlijk te maken.

C) SUGGESTIES VOOR VERVOLGACTIVITEITEN

Deze earthquest gaat over klimaten. Hier zijn verschillende aanknopingspunten voor vervolgactiviteiten. Hierbij kan gedacht worden aan het onderwerp "het weer", "klimaatverandering".

D) TOT BESLUIT

Deze earthquest is gemaakt door Gerard Dümmer (g.dummer@domstad.nl). Reacties en opmerkingen ontvang ik graag.

De opbouw van deze leerkrachtpagina is overgenomen van de website www.webquests.nl van de Verversfoundation. Met dank aan Peter Blijleven.