Klimaten

 
 


Inleiding Opdracht Handelingen Bronnen Beoordeling Afsluiting

Leerkracht

Typ hier de tekst van de leerkracht

Samenvatting
De earthquest gaat over klimaten. De verschillende klimaten (A, B, C, D en E) worden behandeld.
 
Diversen
Vakgebied: Aardrijkskunde
   
Leerdoelen Aardrijkskunde
  • De leerling weet welke verschillende klimaten er zijn: tropisch klimaat, droog klimaat, zeeklimaat, landklimaat en poolklimaat;
  • De leerling welk klimaat bij de verschillende plekken op aarde horen: tropisch regenwoud, savanne, woestijn, steppe, mediterraan klimaat, taiga, toendra, hooggebergte, Noordpool en Zuidpool;
  • De leerling weet wat het verschil is tussen het weer en het klimaat;
  • De leerling weet wat de belangrijkste factoren zijn voor het  weer en het klimaat;
  • De leerlingen kennen de belangrijkste lengte- en breedtegraden: evenaar, kreeftskeerkring, steenbokkeerkring, poolcirkel en nulmeridiaan;
  • De leerlingen welke landen in het gebied van de evenaar liggen en de kreeftskeerkring;
  • De leerlingen weten welke mensen, dieren en planten in de verschillende klimaatgebieden voorkomen.
   
Leerdoelen ICT:
  • De leerlingen kunnen werken met Google Earth;
  • De leerlingen kunnen afbeeldingen downloaden van Internet;
  • De leerlingen weten hoe ze een videofilm op internet kunnen bekijken;
  • De leerlingen kunnen een PowerPointPresentatie maken.
   
   
Type WebQuest: langlopend
   
Tijdsduur: 6 uur
 
 
Aandachtspunten voor de beoordeling
 
 
Materialen

Voor het maken van deze earthquest zijn de volgende materialen nodig:

 
Toelichting WebQuestonderdelen

Instructie leerlingen

  • Het werkblad kan worden uitgeprint en of in WORD worden geopend.

Inhoudelijke suggesties onderdelen

  • In plaats van een PowerPoint zijn er andere verwerkingsmogelijkheden. Een werkstuk over de verschillende klimaten, een artikel, een zelfgemaakte globe met de verschillende klimaten enz.
  • Het gebruik van de Grote Bosatlas kan handig zijn.
  • Elk klimaat kan nog verder worden uitgewerkt of verkend.
  • De website www.confluence.org biedt een groot overzicht van lengte- en breedtegraden.
  • Verdere verdieping in klimaatveranderingen en gevolgen voor het milieu en de natuur
  • Er wordt met veel foto's gewerkt. Het gematigde zeeklimaar (in Nederland) kan door de leerlingen ook in beeld worden gebracht.

Inlevereisen/ verslaglegging

De leerlingen leveren het werkblad in (digitaal of uitgeprint) en maken de PowerPointPresentatie.

Groepssamenstelling

Deze earthquest heeft een grote omvang. Er zijn mogelijkheden tot samenwerking/ taakverdeling. Bijvoorbeeld door het gezamenlijk maken van de startopdrachten en daarna de klimaatopdrachten verdelen. Om uiteindelijk de PowerPointPresentatie gezamenlijk te maken.

Inleiding
geen opmerkingen
Opdracht
geen opmerkingen
Handelingen
geen opmerkingen
Bronnen
geen opmerkingen
Beoordeling
geen opmerkingen
Afsluiting
geen opmerkingen
Alternatieve verwerkingsopdrachten
Deze earthquest gaat over klimaten. Hier zijn verschillende aanknopingspunten voor vervolgactiviteiten. Hierbij kan gedacht worden aan het onderwerp "het weer", "klimaatverandering".
 
Tot slot
Deze earthquest is gemaakt door Gerard Dümmer (g.dummer@domstad.nl). Reacties en opmerkingen ontvang ik graag.