Gerard Dummer

Alles over Onderwijs en ICT.

Browsing Posts tagged google maps

Ik kreeg een linkje doorgestuurd van een collega dat nu ook Utrecht van Streetview was voorzien. Grappig omdat we de streetviewauto ook hadden zien rijden. Reed met een behoorlijke vaart door de straat. Vroeg me toen af of hij ook opnamen maakte. Blijkt zo geweest te zijn!

Deze weken werk aan het nakijken van studenten. Soms kom ik iets tegen dat ik nog niet kende. Vind ik erg leuk moet ik zeggen. Zo ook de weblog van het Clusius College. Ben er nog niet achter wie hier precies achter zit (of zou het Marten van Harten zijn). Maar kwam al wel (via mijn student) achter een leuke opdracht met Google Maps waarin Alkmaar verder wordt ontdekt.



Webwandeling Alkmaar weergeven op een grotere kaart

Maar eens in de gaten houden.

Mijn broertje doet dit jaar weer mee met de 4daagse van Nijmegen. Hij loopt de 50 kilometer. Hij is nu ook te volgen met behulp van een chip op zijn schoenen. Langs de route zijn verschillende meetpunten geplaatst die aangeven of hij al daar al is langsgekomen. Zo kun je via deze Google Map zien of hij al snel binnenkomt of niet. Voorlopig is hij nog wel even onderweg. Meer informatie vind je op de website van 4daagselive. Daar vind je ook een link naar de website voor mensen die via GPS te volgen zijn.

Deze vakantie heb ik foto’s gemaakt in het rivierenlandschap (Rijn, Waal en Maas). Ik ben van oost naar west gereisd en heb op verschillende plekken foto’s gemaakt. De panorma’s heb ik op een Google Map gezet. Binnenkort hoop ik ze ook in Google Earth als photolayer te hebben toegevoegd. En hoop ik het artikel op WikiKids hierover af te maken. Nu zijn ze alleen nog te vinden via de Google Maps.

Een paar voorbeelden vind je hieronder

panorama10_ge

panorama05_ge

panorama21_ge


Grotere kaart weergeven

Vanavond is de tweede aflevering geweest van de informatieve jeugdserie Dropzone. Deze wordt uitgezonden door de KRO. Idee is dat kinderen in een gebied gedropt worden en met behulp van allerlei aanwijzingen hun weg weer terug moeten vinden naar school. Kinderen leren hierdoor aardig wat over het omgaan met Geo-informatie.
Een interessant idee waarbij ook een website is gekomen. De website krijgt een educatieve invulling waarvoor Codename Future verantwoordelijk is. Het leuke is dat ik hier in mee mocht denken over het gebruik van Google Maps en Google Earth en WikiKids.
Het is de bedoeling dat scholen na het zien van de afleveringen aan de slag gaan met hun eigen dropzone. Dit komt neer op het beschrijven van hun eigen omgeving. In eerste instantie zal een korte impressie op de kaart worden gezet. Als leerlingen een uitgebreid stuk over hun plaats of omgeving hebben geschreven kan het ook in WikiKids worden gezet.
Het leuke nu al is dat op de kaart die is opgenomen, gemaakt door Globeassistant, nu al een link is opgenomen naar WikiKids. Ik ben hier natuurlijk zeer content mee.Het sluit mooi aan bij de opzet waar we bij WikiKids zelf ook al mee bezig zijn: de WikiKidsAtlas. Het portaal hiervoor is nog volop in ontwikkeling maar daagt leerlingen uit om met omgevingsonderwijs aan de slag te gaan en de resultaten daarvan te beschrijven in WikiKids.
Ik ben nog bezig met de ontwikkeling dus je moet nog even afwachten. Maar je mag natuurlijk ook meehelpen aan het portaal. Meld je dan aan bij WikiKids en laat een bericht achter op de overlegpagina van het portaal.

Ik ben de laatste dagen aan het stoeien met Google Maps. Jammer dat Google zelf niet zo’n mooie interface heeft gemaakt voor Google Maps (GM). Voor Google Earth (GE) is dit toch beter verzorgd. Het plaatsen van een marker is in GE een peule(n)schil. Aanklikken, schuiven en klaar. In GM moet je hier iets meer moeite voor doen. Je moet in de code duiken om dit voor elkaar te krijgen. Of je maakt gebruik van allerlei bedrijfjes die zich op dit onderwerp gestort hebben. Dat kan ook.
Gelukkig houden veel mensen zich bezig met toepassingen rondom GM. Ook wat betreft tutorials en hulp kun je op veel plekken terecht. Een website waar ik veel aan heb gehad is een website van Mike Williams. Hier vind je de basics, more advanced stuff, custom maps, third party extentions en javascript concepts.
De website is vooral zo prettig omdat alle onderdelen met voorbeelden zijn uitgewerkt waarbij je rustig kunt gaan stoeien met de code. Wil je bijvoorbeeld een map met markers maken dan kun je hier zien hoe je dat doet. Helemaal handig vind ik het lijstje met Potential pitfalls die worden genoemd.

Zelf ben ik op deze site aan de slag gegaan met tooltips 2. Het voorlopige resultaat is hier te vinden. Het is een GM van Nederland waarop markers zijn geplaatst (nu nog maar één) waarin een video is opgenomen. Het leek me aardig om op deze manier video’s aan geografische plekken te koppelen.
De manier waarop deze kaart werkt is dat aan de kaart een xml-file gekoppeld is, waarin de informatie over de markers is opgenomen. De xml-file is hier te vinden.
Nu wist ik nog niet zoveel van xml-files en moet ik zeggen dat ik ook dankbaar gebruik maak van de voorbeelden die Mike Williams op zijn site heeft verzameld. Wat ik nu wel weet over xml-files is dat:

  • geen gebruik kunt maken van <> of &-tekens (als losstaandteken).
  • het nogal gevoelig is voor de tekens “;”, “,” en de ” of ‘.

Als je de xml-file wilt bekijken dan moet je van de bovenstaande link de bron bekijken. Daarin staat de echte code.

Maar goed. Zoals ik al zei zijn er ook bedrijfjes die zich richten op het gebruik van Google Maps. Een uitgebreid overzicht van allerlei toepassingen vind je op GoogleMapsMania, programmableweb en op Nederkaart. Een paar mooie voorbeelden vind ik zelf: Yourmap, Aardvark, Mapmaker, Mapbuilder en Strike up your google map. Meer informatie vind je nog op de wiki over Google Maps.

Nog meer informatie vind je trouwens op mijn FURL-pagina over Google Earth.

Een geweldige tool van Quickmaps moet ik zeggen. Gebasseerd op Google Maps. Met mooie mogelijkheden voor het aardrijkskundeonderwijs. Margreet van den Berg deed op haar weblog ook al eerder melding van dit soort toepassingen.

Binnenkort wil ik aan de slag met het maken van een opdracht voor aardrijkskunde over digitale kaartvaardigheden (in combinatie met routeplanners) voor de basisschool. Deze zou ik hier goed bij kunnen gebruiken. De link had ik trouwens gevonden via de weblog van Emily Chang. Zij brengt geweldig veel web 2.0 toepasingen in beeld. In het kader van Geotracking and Mapping heeft ze ook al aardig wat opties verzameld. Die moet ik binnenkort ook nog maar eens bekijken.