Steve Lee schrijft in Coming of age over effectief e-learning door samenwerking. In zijn artikel gaat hij eerst in op het de ontwikkelingen op het gebied van sociaal constructivisme. Daarna geeft hij aan op welke mannier de ontwikkelingen binnen web 2.0 hierbij aan kunnen sluiten. Interessant vind ik de opsomming (van tools) en onderverdeling (in samenwerkingsvormen) die hij geeft over tools om online samen te werken:

Samenwerking: Een op een

  • e-mail en sms
  • msn
  • voip (voice over IP): bijvoorbeeld skype
  • games software (ik begrijp niet wat hij hiermee bedoelt)

Samenwerking: een naar veel

  • statische content websites
  • dynamische content websites (met databases)
  • RSSblogs
  • Podcast
  • Folksonomies (of social tagging)
  • e-portfolio

Samenwerking: van veel naar veel

  • Content Management Systemen
  • News servers
  • Forumdiscussies
  • Chat
  • Games
  • Wiki’s
  • Version Controlled systems

Deze laatste kende ik nog niet. Hij geeft hierbij de volgende uitleg:

“These keep track of all the changes to a set of files, allowing several authors to
work together on a project. Typically employed in open source software
development, but can also provide audit trials for document management
systems and wikis.”

De verschillende samenwerkingstools kunnen in een ELO (Virtual Learning Environment) samen kunnen komen. Hij noemt Moodle en ELGG hierbij als voorbeeld.

Creatief schrijven
In zijn artikel verwijst Steve Lee ook naar de lessen die Tim Ryland geeft en waarbij hij gebruik maakt van de game Myst om zijn schrijflessen te ondersteunen. Leerlingen gebruiken de game ter inspiratie om aan hun beschrijvingen te werken. Bekijk de video. Vooral jongens spreekt dit aan.