Vandaag was ik aanwezig op Picnic Junior. Op de site omschrijven ze zich zelf als volgt:
PICNIC is not only a conference. PICNIC is a festival. A week of fresh creative & innovative ideas. One of the world’s leading events where creative minds from the world of media, entertainment, science and the arts convene in Amsterdam from Monday 24 September to Saturday 29 September.
Nu ja. Ik was vandaag dus aanwezig bij Picnic Junior. Om precies te zijn bij een sessie die georganiseerd werd door Mijn Kind Online. Inhoud van de sessie was een debat over de kwaliteit van de content voor kinderen.
Verschillende aanwezigen gaven hun criteria waaraan een goede website voor kinderen moet voldoen.
Liesbeth van der Kam van NPS Nieuwe Media (Sesamstraat, Klokhuis) noemde de volgende punten:
- Het kind moet een creator kunnen zijn in plaats van consument
- Het kind moet gestuurd kunnen worden binnen de applicatie
- Educatief Uitgangspunt is “inzicht krijgen door doen”.
- Een site moet levendig gehouden worden door het regelmatig toevoegen van nieuwe content
- Een site moet visueel en functioneel zijn
- Een site moet betrouwbaar zijn
Richard Stoof van Jetix presenteerde zijn sites en gaf een aantal punten aan die zeker niet op de site aanwezig zouden moeten zijn:
Geen chatbox, forum, open communicatie, niet de mogelijkheid tot het uploaden van foto’s, geen geweldadige content, fout of grof taalgebruik, geen gebruik maken van NAW-gegevens van de kinderen.
Wat een site wel zou moeten hebben was de mogelijkheid:
- Om zelf dingen te creëren
- Interactief bezig te zijn
Verder moet een site:
- Helderheid en duidelijkheid bieden
- Regelmatig vernieuwen van content
Tenslotte kondigde Remco Pijpers aan dat ze met een onderzoek bezig waren over het gedrag van kinderen online. De volgende vragen staan daarbij centraal:
- Wat doen kinderen online
- Hoe surfen kinderen
- Wat snappen kinderen wel en niet?
- Hoe kunnen sites beter communiceren met kinderen
- Hoe kunnen sites de aandacht van kinderen vasthouden
Wat vind ik van bovenstaande punten? Het was aardig om eens vanuit een andere wereld te horen over de manier waarop over kinderwebsites gesproken wordt. Verhelderend. Bij de uitgangspunten zoals Liesbeth ze verwoord kan ik me helemaal aansluiten. Wat Richard Stoof zegt over wat je allemaal niet op een site zou moeten zetten, zeg ik: wat gek. Populaire site als hyves, habbohotel, runscape maken toch veel gebruik van dit soort communicatiemogelijkheden? Waarom hier dan niet op inspelen? Maar misschien spreekt hier de ervaring van mensen met slechte ervaringen? Tenslotte ben ik wel benieuwd naar de uitkomtsten van het onderzoek van Mijn Kind Online.
Comments
Leave a comment Trackback