Het schooljaar is weer begonnen. Zo begon ik vorig jaar ook rondom deze tijd op mijn weblog. Dit jaar verloopt op ongeveer dezelfde manier. Wel zijn er een paar belangrijke veranderingen. Ten eerste leggen wij van het Centrum voor ICT-educatie niet meer uit hoe de digitale omgeving van Domstad werkt maar doen de studieloopbaanbegeleiders (SLB-ers)dat. Wij hebben voor hen een uitgebreide webwandeling gemaakt waarin alle stappen die de studenten moeten doorlopen staan uitgeschreven.
Ik vind het best spannend dat we het zelf niet meer doen maar ook een goede zaak. Waar wij de studenten in willen begeleiden zijn de ICT-competenties. En deze kennismaking valt onder het kopje Digitale Domstadvaardigheden.
De SLB-ers hebben in ieder geval genoeg tijd om met de klas aan de slag te gaan. Met twee personen gaan ze in eerste instantie twee uur aan de slag. Later in het jaar gaan wij alsnog met de studenten werken als we de opzet van het assessmentdossier uitleggen.
Dit jaar zijn we ook overgestapt op Office 2007. Ter ondersteuning van iedereen hebben we daarbij ook de Learningguide aangeschaft als hulpmiddel. Heel toegankelijk als je een vraag hebt over een Office-programma dat er toch weer heel anders uitziet. Goed gedaan van onze afdeling ICT en Diensten.
De studenten hebben nu ook meer opslagcapaciteit. Vorig jaar moesten ze het op hun persoonlijke schijf nog stellen met 20 MB. Dit jaar beschikken ze over 100 MB. Ook in hun mailbox hebben ze ruimte voor 100 MB aan bestanden. En tenslotte is de ruimte in het portfolio uitgebreid naar 300 MB. In totaal dus 500MB aan ruimte. Daar mogen ze wel tevreden mee zijn dacht ik.
Binnenkort zullen we ook een vernieuwde portal krijgen. We blijven bij Smartsite maar stappen over na een nieuwe versie. Hopelijk heeft die ook een RSS-feed zodat ik van alle veranderingen op de hoogte blijf.

Tot slot het portfolio. Dat blijft in ontwikkeling. We blijven in principe bij het systeem van het SPIN-model zoals we dat vorig jaar hebben ingevoerd. Afgelopen jaar is een collega van de sectie Nederlands met de studenten bezig geweest om te kijken hoe je de leeswijzer van het SPIN-model zo assessorvriendelijk mogelijk op kunt zetten. Oftewel: hoe maak je een leesbaar assessmentdossier. Studenten (en assessoren) hebben dit erg gewaardeerd. Dit jaar gaan we hopelijk ook meer video in de assessments gebruiken. Als daar meer over te vertellen is zal ik dat hier weergeven.
Nu al voegen studenten video’s toe maar we doen het nog niet systematisch en kunnen het dus ook nog niet als eis opnemen in de assessmentbeoordelingsformulieren.

Read this document on Scribd: Introductiebijeenkomst week 36

Dit jaar wil ik trouwens ook proberen of we de website voor de studenten in wikivorm kunnen gieten. Dit omdat verschillende mensen bij de ontwikkelingen van de websites zijn betrokken en het nu een heel gedoe is om de informatie uiteindelijk geplaatst te krijgen. Ook daarover binnenkort wel meer.