Vandaag hebbende eerste studenten een game gemaakt met GameKit van Gamestudio (Klokhuis). Het ging perfect moet ik zeggen. Het is de studenten allemaal gelukt om binnen een half uur een game te bouwen. Hierbij hebben ze rekening gehouden met de vorm van het doolhof (moest symmetrisch zijn) en hebben ze gekeken of het spel ook speelbaar was. Dat wil zeggen: de obstakels en punten in de juiste verhouding aan het spel toevoegen. Daar komt aardig wat ruimtelijk inzicht en cijferen bij kijken moet ik zeggen. Ruimtelijk inzicht in de vorm van de route die een speler moet doorlopen. Cijferen ook? Ja. Want per level moet je een bepaald aantal punten verdienen (zeg 200). Obstakels kosten punten. Als je er voor zorgt dat er teveel obstakels zijn kun je de level nooit uitspelen (en dat is niet leuk). Als er geen obstakels zijn en je alle punten zo binnen kunt halen is het ook niet leuk. Dus je moet een balans zien te vinden in beloningen (bijvoorbeeld in totaal 300 punten) en obstakels die je punten kosten. Beloningen zijn verdeeld over de verschillende voorwerpen (een goudstuk levert je bijvoorbeeld 10 punten op) zodat je meerdere voorwerpen moet zien te vinden. Genoeg rekenwerk dus. Zowel vooraf, tijdens als na afloop.
De les zoals die is aangeboden richt zich vooral op het ontwerpen van een game. Specifieke aandacht voor meetkunde (in de vorm van symmetrieën) en cijferen (in de vorm van punten verzamelen en obstakels vermijden) heb ik wel behandeld maar niet verder uitgewerkt. Die koppeling zullen de studenten in de stage zelf moeten leggen.

In de presentatie ben ik verder ingegaan plekken waar ze meer informatie kunnen vinden over games in het onderwijs.


Een voorbeeld van een game van een student. Erg verslavend moet ik zeggen om de eindstreep te halen. Ben benieuwd wie het lukt.