Op vrijdag 13 maart hebben we, Manon Beuker (vierdejaars student van Hogeschool Domstad) en ik, een workshop verzorgd op de Nationale Rekendagen. Het was voor het eerst dat ik voor een gezelschap van basisschoolleerkrachten die vooral geïnteresseerd zijn in rekenen een workshop verzorgde. Een beetje zenuwachtig was ik dan ook wel.
Van te voren had ik al een paar keer heen en weer gemaild met de organisatie (waarvoor de complimenten omdat die goed was verzorgd) over de spullen die ik nodig had. Ik wilde graag dat de deelnemers achter een computer aan de slag konden gaan. Hierbij hadden we ook internet nodig. Nu bleek dat dit behoorlijk prijzig was. Ik heb mij hier heel erg over verbaasd moet ik zeggen. Ik vond dat een slechte beurt van de Conferentie Centrum Leeuwenhorst. De laptops moesten worden gehuurd en het internet kon per uur aangevraagd worden. Dat kostte 10 euro per laptop per uur. Dat vond ik echt niet van deze tijd.

Maar goed. De workshop zelf vond ik redelijk verlopen (laptops werkten niet helemaal mee, jammergenoeg). Manon heeft verteld over haar ervaringen in de praktijk met Google Earth en rekenen. Een helder verhaal, vond ik. Ze ging specifiek in op het werken met plattegronden. De kinderen moesten een nieuwe plek voor een school bedenken. En hierbij rekening houden met allerlei factoren (drukke wegen en sportgelegenheid bijvoorbeeld). Daarna heb ik kort de mogelijkheden laten zien van het programma SketchUp. Achteraf denk ik dat het handiger was geweest als ik de handleidingen die ik gemaakt heb voor SketchUp en de opdrachten van te voren had uitgereikt. Dan hadden mensen kunnen kiezen om de handleiding te volgen, de opdrachten te maken of zelf aan de slag te gaan. Nu moest iedereen direct zelf aan de slag.

Kwam denk ik omdat ik teveel wilde vertellen. Er zijn ook zoveel mogelijkheden rondom Rekenen en ICT. Had in mijn presentatie nog een paar zaken hierover op een rijtje gezet. Ik maak hierin de vergelijking met de ongevormde materialen uit de kleuterklas.