In het hoofdstuk Nieuwe structuren behandelt Jarvis 5 onderwerpen:

  • De link verandert alles
  • Doe wat je het beste kunt en link naar de rest
  • Sluit je aan bij een netwerk
  • Wees een platform
  • Denk gedecentraliseerd

In de link verandert alles geeft Jarvis aan wat de kracht is van links op internet. Je bent zo binnen de kort mogelijke tijd verbonden met elkaar. Via de link is alles te vinden. En als je alles een uniek adres geeft (de permalink) kun je elkaar gemakkelijk weer vinden.

Doe wat je het beste kunt en link naar de rest.

Omdat de link zo gemakkelijk is kun je je concentreren op wat jij het beste kunt doen. Voor de rest verwijs je door naar anderen. Jarvis geeft aan dat een krant hier gebruik van zou kunnen maken. Het hoeft voor de lezer niet alles nog een keer te vertellen in 1 artikel maar kan gemakkelijk verwijzen naar eerdere of andere artikelen. Jarvis geeft aan dat dit specialisatie, kwaliteit en samenwerking zal stimuleren.

Sluit je aan bij een netwerk

Jarvis geeft aan dat het internet korte metten maakt met oude bedrijfswaarden als: bezitten van klanten, beheren van distributie, maken van exlusieve deals, concurrenten buitensluiten. Het internet biedt openheid en stimuleert samenwerking. Internet maakt contacten gemakkelijker. De contacten op zich zijn ook waardevol.

Jarvis haalt de manier waarop Google met advertenties omgaat aan als voorbeeld hoe je gebruik kunt maken van het netwerk. Google plaats geen advertenties op de startpagina www.google.nl (of .com) maar op alle websites die het indexeert.  Google ondersteunt het netwerk door het aanbieden van content en functionaliteit: Google Maps, YouTube enzovoort.

Veel geld vragen om deel te  mogen nemen aan zo’n netwerk is niet verstandig. Je kunt beter je netwerk maximaal laten groeien zodat het daardoor zijn waarde krijgt en concurrenten geen kans krijgen.

Wees een platform

Om netwerken te stimuleren kun je platformen maken waarop netwerken bij elkaar komen. Op een platform help je anderen om waarde op te bouwen. Doordat anderen gebruik maken van jouw platform wordt je platform zelf ook weer waardevol. Voor het platform zelf betalen gebruikers niet. Gebruikers stel je in staat om verder te bouwen op het bestaande platform. De mashups die zo ontstaan levert weer nieuwe diensten op. Zodra veel mensen jou platform gebruiken kan die uitgroeien tot standaard wat je eigen platform weer versterkt. Het openstellen van je platform zodat anderen er verder op kunnen ontwikkelen heeft als voordeel dat je de kracht van iedereen gebruikt in plaats van alleen je eigen kracht.

Denk gedecentraliseerd

Probeer niet alle bezoekers naar 1 plek te krijgen maar probeer jezelf te verspreiden over het hele internet. Ga naar je klanten toe en verwacht niet dat ze naar jou toe komen. Googles advertenties kom je dus ook niet tegen op de homepage zelf maar op alle andere websites wel. Ook biedt Google widgets aan met toepassingen van andere bedrijven.

Een voorbeeld waarmee Google een standaard lijkt neer te zetten is met video op internet. Door het gemakkelijk verspreiden van YouTubefilmpjes is het videoformaat van YouTube zo’n beetje de standaard geworden voor het verspreiden van filmpjes.

Als anderen jouw content opnemen verspreid je daarmee weer je eigen naamsbekendheid.

Het opnemen van een widget van een bedrijf kan voordelig zijn als mensen via de widget die op jou site is opgenomen iets kopen bij dat bedrijf.

Verder gelezen

Jarvis noemt al veel voorbeelden van platformen waarvan je gebruik kunt maken. Maar er zijn natuurlijk meer. Een paar platformen waar ik gebruik van maak:

www.slideshare.net/: SlideShare is the world’s largest community for sharing presentations. SlideShare is a business media site for sharing presentations, documents and pdfs. SlideShare features a vibrant professional community that regularly comments, favorites and downloads content. Content also spreads virally through blogs and social networks such as LinkedIn, Facebook and twitter.

www.scribd.com: Scribd is the largest social publishing and reading site in the world. We’ve made it incredibly simple for anyone to share and discover informative, entertaining and original written content on the web and mobile devices. Our vision is to liberate the written word, to connect people and organizations with the information and ideas that matter most to them.

www.linkedin.com: Your professional network of trusted contacts gives you an advantage in your career, and is one of your most valuable assets. LinkedIn exists to help you make better use of your professional network and help the people you trust in return. Our mission is to connect the world’s professionals to make them more productive and successful. We believe that in a global connected economy, your success as a professional and your competitiveness as a company depends upon faster access to insight and resources you can trust.

www.blogger.com: Met Blogger kun je op eenvoudige wijze je gedachten en je mening over actualiteiten, je leven of andere interessante onderwerpen met de rest van de wereld delen. We hebben een heleboel functies ontwikkeld om het bloggen zo eenvoudig en effectief mogelijk te maken.

www.twitter.com: Twitter is a real-time information network powered by people all around the world that lets you share and discover what’s happening now.

Bij het ene platform is het de bedoeling om inhoud te verspreiden op andere sites. Bij andere juist weer om mensen samen te brengen en samen te werken.

Voor het onderwijs

Welke platformen zijn er in het onderwijs? En zorgt het onderwijs dat ze ook overal gevonden kunnen worden? Onderwijsmensen maken gebruik van bestaande platformen (zoals Linkedin) en gebruiken bestaande middelen om zichzelf te verspreiden (zoals slideshare).

Platformen speciaal van het onderwijs zijn er natuurlijk ook. Kennisnet biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid aan leerlingen en leraren om content te ontwikkelen op hun website in de vorm van de websitemaker (www.websitemaker.nl) en de webquestmaker (www.webquestmaker.nl). Ze bieden ook een platform om lessen met elkaar te delen in de vorm van Wikiwijs (www.wikiwijs.nl). Dan zijn er nog de communities (http://communities.kennisnet.nl/).  En dan is er nog het platform YURLS van Sipke Kloosterman: http://www.yurls.net/. Aardig om te zien dat dit zowel als startpagina gebruikt wordt (overzicht: http://overzicht.yurls.net/index.php?mod=yurlspage&pageId=28213) en als manier om webwandelingen (en dergelijke) op te maken: http://webje.yurls.net/. Vanuit Vlaanderen komt er een nieuw platform onze kant op: www.klascement.nl/.

Worden er door het onderwijs ook widgets of andere toepassingen gemaakt die je op je eigen site kunt gebruiken? Er is een widget van de HBO-kennisbank: http://www.widgetbox.com/widget/hbo-kennisbank. Op deze pagina van Kennisnet vond ik nog een paar widgets: http://syndicatie.kennisnet.nl/algemeen/widgetsengadgets. Dit zijn widgets waarmee je op je computer of via je eigen website kunt zoeken in andere databases.

Vraag: Wat ik nog niet ben tegengekomen zijn onderwijssites die er voor zorgen dat je je eigen inhoud kunt verspreiden middels embed-code of mashups. Als iemand ze kent hoor ik het graag.