Op woensdag 20 april mocht ik voor leraren van het SPO Utrecht een presentatie geven op de grote uitwisselingsbijeenkomst van Leren in de 21ste eeuw. In de presentatie ben ik ingegaan op de autonomieontwikkeling voor leerlingen, leerkrachten en leerlingen samen met leerkrachten. Ik heb daarbij de taxonomie van Bloom en het model voor 21ste eeuwse vaardigheden van SLO/Kennisnet als uitgangspunt gekozen. Ik heb niet alle vaardigheden behandeld maar heb, voor de leerlingen, ingezoomd op kritisch denken en informatievaardigheden. Bewust een die niet direct gerelateerd is aan ICT en eentje die wel aan ICT is gerelateerd. In de presentatie heb ik de autonomieontwikkeling voor de leerkrachten gekoppeld aan de manier waarop ze hun personal/ professional learning network vormgeven. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de fasen zoals mijn oud-collega Jan Bulsink die formuleerde.
De gezamenlijke autonomieontwikkeling van leerkrachten en leerlingen heb ik gekoppeld aan de onderzoekscyclus van Kantelende Kennis rondom collectief praktijkonderzoek.
Tot slot noemde ik nog de SCRUM-methodiek die ook in het onderwijs steeds meer vorm krijgt. In de presentatie heb ik linken opgenomen naar SCRUM voor leerlingen en SCRUM voor leerkrachten.



Het was boeiend om op de studiedag aanwezig te zijn en te horen waar alle scholen mee bezig zijn als het gaat over 21ste eeuws leren. Hopelijk wordt vervolgd!