Een van de opdrachten die onze studenten krijgen in het kader van ICT is om een beschrijving te maken van een wereldoriënterend project in 2020. De uitdaging daarbij is om over de huidige onderwijsontwikkelingen en ICT-ontwikkelingen na te denken. 2020 hebben we als uitgangspunt geomen omdat dit de verbeelding prikkelt: geen last meer van hardwareproblemen, computertekorten en dergelijke.
Verder daag ik de studenten altijd uit door te zeggen: Als je denkt dat het niet mogelijk is, dan heb je pas het begin te pakken van wat allemaal mogelijk is.
Studenten schrijven een korte theoretische onderbouwing en werken de rest uit in een presentatie. Die presentatie kan verschillende vormen aannemen: een verhaal, een toneelstuk, een folder, een reportage. Ik vind het altijd erg leuk om te zien welke uitspattingen ze nu weer bedacht hebben. Wat betreft educatief ontwerp probeer ik altijd te zoeken naar de balans tussen richtlijnen en eigen inbreng. Des te beter deze afstemming des te mooier worden de resultaten.

Afgelopen week kreeg ik een uitwerking binnen van de opdracht. Deze keer in de vorm van een website. Ik vond het erg mooi. Vooral de creativiteit kan ik erg waarderen. De website opent met een filmpje.

De theorie hebben ze hier neergezet. De praktijkuitwerking hier.
Ze zijn trouwens, Martine Kraaikamp en Elena Pieneman.