“Hoe integreer ik ICT in de kleuterklas, met als doel het stimuleren van beginnende geletterdheid”.

Deze leervraag stelde Mailka Belarbi, student Hogeschool Domstad, zich voor haar ICT-opdracht. Verdere doelen die ze hier bij stelde waren:

  • De kinderen zijn betrokken tijdens het werken aan beginnende geletterdheid; relaties leggen tussen gesproken en geschreven taal, taalbewustzijn en alfabetische principe.
  • De kinderen leren de letter ‘S’ .
  • De kinderen nemen of ontdekken dingen die beginnen met de letter ‘S’.
  • De kinderen leren omgaan met de digitale camera.

Nadat zich zich verdiept had in de theorie over beginnende geletterdheid heeft zich verschillende activiteiten opgezet rondom dit onderwerp:

  • foto’s maken van voorwerpen die met een “S” beginnen
  • een kringactiviteit: onthoud welke voorwerpen onder het kleed liggen (beginnen allemaal met “s”)
  • woorden bij de zelfgemaakte foto’s typen
  • boek maken van de foto’s
  • zinnen maken met behulp van het fotoboek
  • rijmen met de woorden die in het fotoboek staan
  • tijdens de gymles blokjes leggen in de vorm van de letter “s”

Het leuke vind ik dat ze ICT op een heel natuurlijke manier geïntegreerd heeft in het onderwijs. Het is een integraal onderdeel geworden van haar lesgeven.
Het letterboek kun je hier downloaden (iets aan de grote kant).