Deze week zijn de lessen weer begonnen. Ook wij (mijn collega Sijmen Cozijnsen en ikzelf) hebben onze eerste lessen weer gegeven. In het thema van de tweedejaars staat signaleren en analyseren van verschillen tussen leerlingen centraal. Wij vullen dat op verschillende manieren in. Dat is te bekijken in onderstaande presentatie. Deze week stonden we in ieder geval stil bij de vraag: Welke verschillen zijn er tussen de verschillende generaties? En hoe moet je daar rekening mee houden in je onderwijs?

Homo zappiens of Homo slapiens
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: "generatie 5")


De studenten gingen in de bijeenkomst aan de slag met het bestuderen van de literatuur over de Homo Zappiens, Digital Natives en Generatie Einstein. In een nabespreking hebben we dit weer kort doorgenomen.
Ik bedacht na de les dat de verwerking bij de eerste opdracht nog wel beter kon. Nu moesten ze het in eigen woorden weergeven. Maar volgens mij is de opdracht veel interessanter als ze een beeld moeten zoeken bij de verschillende begrippen. Dus bij de bijeenkomst die ik morgen geef, krijgen de studenten de opdracht om een bepaald beeld te zoeken (via Flickr.com) die duidelijk maakt waarvoor de verschillende generaties staan.

Hierna maakten de studenten kennis met het begrip multitasken. Hierbij heb ik hen de discussie die vorig jaar op de weblog van Wilfred Rubens voorbij kwam laten lezen en hen hierover hun eigen standpunt laten bepalen. Vonden ze best lastig. Zoek hier nog naar een betere werkvorm om hier meer uit te halen.

Tenslotte moesten de studenten een digitaal zelfportret maken. Was leuk om te zien hoe ze dit hebben ingevuld. Zelf heb ik er ook een gemaakt. Zal ik morgen online zetten.

Apart trouwens om te horen dat studenten MSN al weer helemaal uit vinden. Legde ook de vraag voor wat ze er van zouden vinden als ouders ook op Hyves zouden zitten. Vonden ze maar raar. Alsof een ouder ook naar de discotheek zou komen, zoiets.