Een vergelijking van de Pabtool/Kennisbasis ICT en de 4 in balans is natuurlijk niet helemaal correct. De vier in Balans draait niet om de ICT-competenties van leraren maar gaat over de implementatie van ICT in het onderwijs. De vier in balans bestaat uit de volgende 6(!) punten:
- Visie
- Deskundigheid
- Digitaal leermateriaal
- ICT-infrastructuur
- Samenwerking en ondersteuning
- Leiderschap
Die 6 punten moeten leiden tot didactisch gebruik van ICT voor leraren. Onder deskundigheid staan de volgende punten die te vergelijken zijn met de ICT-competenties zoals genoemd in de Pabool en Kennisbasis ICT:
- Communiceren via ICT met leerlingen
- Gebruik van de computer als didactisch hulpmiddel
- Gebruik van leerlingvolgsysteem
- Organiseren van lessen waarin ICT wordt gebruikt
- Met de klas werken aan project met verschillende ICT-toepassingen
- Gebruik van educatieve apparatuur
- Integreren van ICT in het onderwijs
- Beoordelen bruikbaarheid educatieve programmatuur
- Gebruik electronische leeromgeving
- digitaal lesmateriaal van internet aanpassen voor in de les
In vergelijking met de Pabool/Kennisbasis ICT en de ICT-assessmenttool is dit een grovere indeling. Alle punten komen dan ook verschillende manieren terug in de andere modellen.
Comments
Leave a comment Trackback