Gerard Dummer

Alles over Onderwijs en ICT.


Binnenkort willen we als Centrum voor ICT-educatie van de Hogeschool Domstad een eigen weblog beginnen. Bedoeling van deze blog is om te schrijven over het gebruik van ICT in het onderwijs. Dit zal gericht zijn op ons eigen opleidingsonderwijs en op het basisonderwijs. Eigenlijk een voortzetting, uitbreiding van mijn eigen weblog zou je kunnen zeggen. Volgende week hebben we een studiedag waarin dit onderwerp op de agenda staat. We zullen het dan gaan hebben over concrete invulling en taakverdeling. Voor die tijd mag ik kijken hoe we het een en ander zullen realiseren. Ik ben daarom nu ook bezig met een klein onderzoekje.

Belangrijk is natuurlijk eerst vast te stellen wat we nu precies willen met de blog. Zoals aangegeven is het de bedoeling dat we gaan schrijven over het gebruik van ICT in het onderwijs. Als ik kijk naar het eigen opleidingsonderwijs zou dit bijvoorbeeld als volgt vorm kunnen krijgen. Volgend jaar gaan we starten met een ICT-lab. In dit lab gaan we kijken naar nieuwe toepassingsmogelijkheden van ICT binnen het (basis)onderwijs. Verslag hiervan doen we dan op de weblog. Met nieuwe toepassingsmogelijkheden bedoel ik bijvoorbeeld het gebruik van LEGO Mindstorms of toepassingen van de dansmat zoals die ook op het Vrieske Honk worden gebruikt.

Activiteiten die we dus binnen de Hogeschool Domstad zelf (met studenten) ondernemen komen er op te staan. Maar ook activiteiten die we samen met basisscholen opzetten/ uitvoeren. Vorig jaar hebben we een groot project Keiwijs afgesloten. Multimediale verslagen daarvan zijn ook interessant denk ik om er op te zetten. Dit kunnen activiteiten zijn waarbij studenten betrokken zijn (dus in het kader van hun studie) of in het kader van Post-HBO.

Zelf heb ik van congressen en studiereizen ook al verslag gedaan. Die zijn nu nog te vinden op: http://www.gerarddummer.nl/podcast/domstadcasts.htm. Ook dit soort berichten zal op de gezamenlijke weblog moeten komen te staan.

Welke mogelijkheden moet de weblog hebben? Een paar kan ik al op een rijtje zetten:

  • Multimediale mogelijkheden (tekst, geluid en video)
  • Meerdere auteurs werken aan één blog
  • Werken met verschillende categorieën
  • Zelf hosten van het pakket
  • Voldoende interactiemogelijkheden
  • Ruime mogelijkheden om templates te kunnen aanpassen.

Via de site van Frank Janssen die veel schrijft over dit onderwerp kom ik terecht op een aantal sites waarin verschillende weblogs met elkaar vergeleken worden. De eerste die ik tegenkom is http://www.ojr.org/ojr/images/blog_software_comparison.cfm. Een nog uitgebreidere vergelijking van weblogsoftware is te vinden op: http://www.asymptomatic.net/blogbreakdown.htm. De laatste behandelt alleen weblogsoftware die je op je eigen server kunt installeren. Een mooi overzicht van verschillende soorten blogsoftware wordt hier gegeven: weblogservice (zoals Blogger; mij welbekend), specifieke client-software (bijvoorbeeld Radio Userland, nog niet eerder van gehoord maar dat ligt zeker aan mijzelf) en server gebaseerde weblogsoftware (bijvoorbeeld pMachine waarover zo meer).

Luc van Brakel geeft hierbij aan:

“dat de eerste categorie interessant is voor wie goedkoop en eenvoudig wil starten, de tweede categorie vooral voordelen biedt op het vlak van gebruiksvriendelijkheid voor niet-techneuten, en de derde categorie het neusje van de zalm is voor wie het uitzicht en de structuur van zijn weblog volledig naar eigen inzichten wil kneden.”

Op http://www.asymptomatic.net/2004/05/28/568/blogware-choice licht Owen Winkler zijn uiteindelijke keus voor het weblogsysteem van WordPress toe: prettige interface, gratis en goede ondersteuning.

Zouden we dan ook voor WordPress moeten gaan? Ik denk het niet. Want verderop schrijft hij in een reactie:

“So, yeah, I’m pretty happy. WordPress has it’s place here on this site. I wouldn’t recommend it for a heavier community site with multiple contributors and different content areas. Expression Engine would probably be a good fit there. At the same time, we’re talking about levels of complexity – A fairly novice user can install and have a fully functioning WordPress in about 10 minutes. Expression Engine takes a little planning if you want to get it right on the first go, and it’s not going to be as simple as install->use, but that’s not what it’s for, either.”

ExpressionEngine dan maar? Ik heb ook gekeken naar de blogsoftware die andere hogescholen, universiteiten gebruiken. De weblog van de Fontys Hogeschool en de DU springen hier wat mij betreft wel uit. De weblog van de Fontys maakt deel uit van de MediatheekSite: http://www.fontysmediatheek.nl/weblog en wordt gebruikt om:

“Op de Weblog vind je dagelijks actuele informatie verzorgd door een team van domeindeskundige informatiespecialisten.”

Fontys maakt gebruik van de blogsoftware van ExpressionEngine. De DU is in zee gegaan met Nucleus: http://weblog.du.nl/reflectieblogs/:

“Publiceren op het web, ofwel ‘personal webpublishing’ is momenteel enorm populair. Met name het gebruik van weblogs om kennis en inzichten te delen en te reflecteren op eigen en andermans handelen groeit gestaag. Het project ‘Weblogs als reflectie-instrument’ gaat onderzoeken of de weblog een geschikt instrument is voor het (leren) reflecteren in een onderwijsleersituatie (in het bijzonder tijdens werkplekleren/stage). Op basis van pilotstudies bij een lerarenopleiding proberen we regels op te stellen voor het ontwerp en gebruik van ‘reflectieblogs’.

Deze ‘projectweblog’ is bedoeld om van gedachten te wisselen over gebruik van weblogs als instrument voor (zelf)reflectie in het onderwijs. Ook onderwerpen die hiermee verband houden, zoals (peer)feedback, (zelf)evaluatie en coaching komen aan bod. De weblog zal gedurende het project (initiatiefase -aanscherpen projectidee/projectdefinitie- en implementatiefase -ontwerp en implementatie-), maar ook daarna (institutionalisatiefase/nazorg) worden onderhouden.”

Ik ben er nog niet. Wordt vervolgd…


Gisteren was ik bij een interessante KennisKroeg georganiseerd door ICT op school. Daar kwam ik ook Elke tegen van de weblog Elke. Ze gaf aan dat mijn reactiefunctie nog niet helemaal werkte. Vandaag dus maar eens gekeken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Wat blijkt? Het werkt gelukkig wel maar omdat de reacties via de optie Anoniem zijn geplaatst moet ik in de adminkant nog toestemming geven voor het plaatsen van de reacties. Voelde ik mijzelf even een newbie, zeg. Maar goed, mensen bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Hopelijk volgen er velen in de toekomst.

ICT op school is druk bezig met het onderwerp klassenmanagement en ICT. Er is een podcast van gemaakt, je kunt een brochure downloaden, en op woensdag 24 mei wordt er een bijeenkomst over gehouden in Utrecht. Ik probeer daar bij te zijn.


Ben nu druk bezig met het maken van een webquest voor WikiKids. Deze webquest is bedoeld voor kinderen die opWikiKids de rol van factchecker op zich gaan nemen. Een factchecker is iemand die kijkt of alle feiten op WikiKids kloppen. Naast moderatoren die deze taak hebben, willen we kinderen hier ook voor inschakelen.
Een onderdeel van deze webquest wordt het onderdeel controleren van bronnen. Een mooie Engelstalige website die kinderen hierop voorbereid is: http://www.quick.org.uk/. De cursus is hier te vinden:http://www.quick.org.uk/menu.htm.
Een Nederlands voorbeeld is te vinden op: http://www.webdetective.nl/. De leukste tip die ik hier ben tegengekomen is het gebruik van de datumchecker. Typ:
javascript:alert (document.lastModified) in de adresbalk en in ziet precies wanneer de site voor het laatst is bijgewerkt.


In onze nieuwe curriculum besteden we in het eerste jaar aandacht aan de ontwikkelingen van kinderen. Het leek mij belangrijk ook te kijken hoe kinderen zich in een digitale wereld ontwikkelen. Om hiermee te beginnen wilde ik eens kijken hoe er tegen deze kinderen aan wordt gekeken. Hierbij komen termen langs als de “internetgeneraties”, de “digitale generatie”, de “google generatie”, “screenagers” en “digital natives”
Als jullie nog meer termen tegenkomen hoor ik het graag. In mijn zoektocht naar informatie ben ik ook verschillende interessante sites tegengekomen. Dit bericht bijvoorbeeld waarin jongeren wel wereldwijs zijn maar de directe omgeving helemaal uit het oog verliezen. Op http://taaldoos.blogspot.com/2006/05/internetgeneratie.html zie je hoe internet in het dagelijks leven is verweven op een grappige manier.
Verder kom ik ook veel verwijzingen tegen over de digitale generatie waarin ik al hier over schreef.
Een uitzending van Netwerk over de digitale is hier te vinden.

Tenslotte de site van de HvA community onderwijsontwikkeling. Deze pagina vind ik om een paar redenen geweldig. De eerste reden is dat ik dit een prachtige vorm vind om een onderwijseenheid op HBO-niveau af te sluiten. Mijn complimenten aan de HvA.
De tweede reden is de uitgebreide uitzending over de internetgeneratie en alle interessante sprekers (studenten, Tweede Kamerleden, hackers, etc) aan het woord komen.


Het gebruik van weblogs begint op onze opleiding steeds meer in te raken. Ook voor de studie gebruiken studenten weblogs. Een paar voorbeelden op een rijtje:
http://k2meesterstuk.blogspot.com/ Een procesweblog over het schrijven van een meesterstuk. Voor de studenten en mezelf een proces. Want hoe reageer ik nu via een weblog op aangeleverd werk?
http://reisnaarrome.blogspot.com/: een PR-weblog voor de Romereis die elk jaar wordt gehouden in het kader van Kunst en Cultuur.
http://domstadgoesperu.blogspot.com/: een verslag over de belevenissen van studenten in het verre Peru. Leuk in dit verband is ook misschien dat deze studenten ook gaan samenwerken met leerlingen in Nederland via Kidstoday: http://www.kidstoday.nl/nlperu/default.aspx. Als het goed is zullen de studenten ook video’s uploaden via de videoportal van Kennisnet (videoportal). De video’s kunnen weer bekeken worden in de Kidstodaykrant.
http://ditisgroep7.web-log.nl/: een weblog in het kader van een project waarin kinderen verslag doen van de verschillende activiteiten. Video’s van dit project (over de reis om de wereld in 80 dagen) zijn hier te vinden: http://ditisgroep7.blogspot.com/.

Daarnaast merk ik dat studenten zelf steeds meer weblogs bijhouden. Die zal ik hier niet allemaal noemen.


In de Volkskrant las ik het bericht van het Sociaal Cultureel Planbureau over Jaarboek ICT en samenleving: de digitale netgeneratie. Ik zag dat ook Willem Karssenberg hierover op zijn weblog schreef. Ik vraag me inderdaad af wat bedoeld wordt met technische kennis. Ik moet direct denken aan Informatica-achtige zaken. Als dat zo is, vind ik het niet zo erg dat een docent achterloopt. Het persbericht over het boek vermeld echter niet wat er precies bedoeld wordt met technische achterstand: een game online verbouwen misschien? Ik ben wel benieuwd. Maar eens recensie-exemplaar aanschaffen.


Met behulp van de site: http://www.gerardbierens.nl/publicaties?title=MediaWiki_in_bedrijf&printable=yes heb ik nu mijn eigen wiki geïnstalleerd. Ik wil een opzetje maken hier voor het uitwerken van de ideeën die ik heb over het uitwerken van de kerndoelen en de integratie van ICT hierin. Zie ook hier.

Of het aanslaat weet ik niet. Als het aanslaat zou het misschien door Kennisnet gehost kunnen worden (ze hebben een aantal in de aanbieding). Zo niet dan verwijder ik het waarschijnlijk weer. De wiki is hier trouwens te vinden: Wiki.


Op school zijn we bezig met onze nieuwe programma. Dit in het kader van de nieuwe structuur waar de hele HBO-wereld aan moet voldoen: major – minor structuur. Onderdeel van de verandering is het ontwikkelen van websites voor de verschillende leergebieden. Dit moet er voor zorgen dat er op een plek een duidelijk overzicht komt van de verschillende leergebieden. Een paar leergebieden hebben gekozen om te werken met een soort mindmap. Hiervoor gebruiken we het programma Inspiration: http://www.inspiration.com/home.cfm. Aangezien dit een eerste aanzet is, weet ik niet of we hier mee zullen blijven werken. Maar studenten vinden het wel erg overzichtelijk.

Dit is dan mijn eerste nieuwe bericht op deze weblog. Ik ben overgegaan van mijn plog-weblog naar deze. Reden was dat ik hierbij gebruik kan maken van alle extra’s die Blogger biedt. Andere reden was dat ik op mijn oude blog zoveel trackbackspams ontving dat het niet leuk meer was.

Ik heb er lang over gedaan om met deze blog te beginnen. Ik heb eerst een tijd na lopen denken over de naam. Het leek me belangrijk dat die de lading dekte. Maar zoals je ziet ben ik uiteindelijk uit gekomen op het simpele “Weblog”. Daarna heb ik me druk gemaakt om de lay-out. Ik wilde het graag in mijn eigen stijl houden. Uiteindelijk zie je het resultaat voor je. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van deze pagina: http://www.positioniseverything.net/articles/pie-maker/pagemaker_form.php. Erg handig aangezien ik er zelf niet was uitgekomen met al die divs. Er wordt hoog van opgegeven maar het zit nog vol angels omdat divs in de verschillende browsers verschillend worden weergegeven.

In deze divs heb ik de tags van Blogger gezet. Dat was ook nog wel even puzzelen. Maar onder andere met deze site: http://archives.blogspot.com/ ben ik er wel uitgekomen.

Belangrijker natuurlijk dan deze inleiding is natuurlijk hetgeen ik hier ga publiceren. Dat zal te maken hebben met ICT in het (basis)onderwijs. Daar was ik ook al mee bezig in mijn vorige blog. Maar ik wil nog concreter worden als het gaat om het gebruik van ICT in het (basis)onderwijs.

Mijn eerste idee is om naar aanleiding van de nieuwe kerndoelen te kijken op welke manier ICT ingebed kan worden. Hierover liep ook al een discussie op de scholenlijst: http://www.scholenlijst.tk. Ik schreef daar al het volgende: http://groups.yahoo.com/group/scholenlijst/message/12098.

Ik denk dat ik dit in combinatie wil doen met een wiki. Dus lessen waarbij ICT op een natuurlijke manier geïntegreerd is in het onderwijs. Wie zou hier aan mee willen werken?


Over wiki’s gesproken. Ik ben ook betrokken bij WikiKids, de interactieve Nederlandstalige Internet-encyclopedie voor en door kinderen. We zitten nu nog in de pilotfase. Maar je kunt al gerust een kijkje nemen op http://www.wikikids.nl. Als je hier aan mee wilt doen, laat het me dan maar weten.