Gerard Dummer

Alles over Onderwijs en ICT.

In de afgelopen weken heb ik al verschillende ideeën gegeven over het gebruik van WikiKids in het onderwijs. Binnenkort verschijnt er een docentenhandleiding zodat alle informatie overzichtelijk bij elkaar komt te staan.
Deze week hebben studenten bij ons op de Hogeschool Domstad een introductie gekregen op een module getiteld: Wereldoriëntatie, ICT en Taal. Niet echt een spectaculaire naam. Wel een hele mooie module. Studenten verdiepen zich namelijk in voorgezet schrijven, lezen en woordenschatontwikkeling voor Nederlands, in Onderwijsontwikkelingen en ICT-ontwikkelingen voor ICT en voegen de kennis hiervan samen in eindopdrachten voor Wereldoriëntatie.
Elk jaar heb ik een nieuw onderdeel ingebracht in deze module. Dit jaar is dat WikiKids. De andere opdrachten waar studenten uit kunnen kiezen, zijn het maken van een webquest (zie ook webquest.nl en webkwestie.nl), een website maken met de kinderen en Ontdeknet. De vijfde optie is de vrije keuze waarin studenten zelf een invulling mogen geven aan de eindopdracht. Ze kunnen aan de slag met weblogs, Google Earth, videoreportages of iets waar we zelf nog niet aan gedacht hebben.

Nu is het leuke dat ik de afgelopen dagen voor deze module had bedacht dat WikiKids ook heel goed te combineren zou zijn met webquests. En wat wil het toeval: John Demmers heeft net een webquest ontwikkeld waarin hij dit precies heeft toegepast. Het is een schitterende webquest geworden over de zeven wereldwonderen.
Behalve de combinatie met WikiKids (leerlingen schrijven een artikel op WikiKids over een van de wereldwonderen) heeft hij het ook gecombineerd met Google Earth, Google maps, Wikipedia en You Tube. Zo is het een prachtige multimediale web 2.0 educatieve opdracht geworden. Een mooi voorbeeld ook voor de studenten.

De titel van deze post zag ik op portal van Hogeschool Domstad. Een berichtje van mijn collega´s.

De inhoud van het bericht was als volgt:

Domstad gaat samen met Kennisnet / ICT-op-school met een aantal basisscholen een traject aan waarin we mét studenten werken aan deskundigheidsbevordering en implementatie ICT in het onderwijs. Het inbedden van het gebruik van ICT op school staat direct in relatie met het nadenken over onderwijs. ICT dwingt de leerkrachten om bewuster om te gaan met onderwijs. Dat is ook de missie van het traject en de insteek van Domstad. Wij, onze collega’s, de studenten en de leerkrachten van de basisschool worden hierdoor samen deskundiger. En de kinderen van de basisschool krijgen onderwijs dat past in deze tijd.De andere twee geselecteerde Pabo’s zijn Fontys en Rotterdam.Dit traject heeft de landelijke pers al behaald. Het is innovatief zowel kwa inhoud als kwa vorm. Wederom bewijst Domstad dat we met ons Centrum van Ict–e voorop op de golf zitten. (…)
Ondertekenen convenant

Samenwerken met basisscholen om het onderwijs nog mooier te maken lijkt me erg leuk. Ik ben benieuwd hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen.

Er zijn verschillende handige toolbars voor het onderwijs in de omloop. Zo heeft ICT op school zijn eigen toolbar waarmee je de verschillende tools (Vier in balans plus, ICT-boom, Opstaptool, Samen deskundig en ICT-assessmenttool) van ICT op school overal op internet onder handbereik hebt.
Een andere toolbar voor het onderwijs is te vinden op het POLSNetwerk. Een heel handige optie is het zoekvenster waarmee je in verschillende collecties kunt zoeken. Bijvoorbeeld: Internetwijzer, Meester Sipke en Netwijs. Daar is nu ook WikiKids aan toegevoegd. Je kunt nu overal zoeken in WikiKids.

Nog wel even goed om te benadrukken: zoeken is maar één functie van WikiKids. Zelf een artikel op WikiKids zetten is de belangrijke andere. We hopen dat in de komende tijd zoveel mogelijk mensen hier ons bij kunnen helpen.


Harm Hofstede heeft er voor gezorgd dat je makkelijk een zoekvenster op je eigen website op kunt nemen voor WikiKids. Daar heb ik ook direct gebruik van gemaakt op mijn weblog. Het zoekvenster vind je aan de rechterkant onder het logo dat door Andrea van de Putten is gemaakt.
We zijn bezig om alle onderwijsmaterialen op een aparte plek te zetten zodat de encyclopedie alleen uit artikelen bestaant. Ook deze site is nog in ontwikkeling. Tips zijn natuurlijk van harte welkom.
Zoeken is natuurlijk maar één onderdeel van WikiKids. Zelf een artikel plaatsen een belangrijk ander onderdeel. In de komende weken en maanden zullen studenten van de Hogeschool Domstad hier samen met leerlingen van basisscholen ook een bijdrage aan leveren. Ik ben benieuwd wat daar precies de resultaten van zullen zijn.

ICT op school komt weer met een nieuwe brochure. Nu over weblogs in het onderwijs. De brochure kan hier worden gedownload. In de brochure wordt ook het meesterstuk aangehaald van Kim Houtzager en Karin Korevaar. Zij zijn dit jaar afgestudeerd van de Hogeschool Domstad en hebben een meesterstuk geschreven over Weblogs in het onderwijs. Het meesterstuk is hier te downloaden. De weblog van Kim en Karin is hier te vinden. Deze hebben ze bijgehouden om hun schrijfproces in kaart te brengen.

Op de weblog van Willem Karssenberg stelt Pierre Gorissen de vraag of dit inspeelt op de achterban van de scholenlijst. Ik denk het wel. Deze brochures geven op een heldere, eenvoudige manier een duidelijk overzicht van de mogelijkheden van weblogs. Er wordt verteld wat een weblog is, hoe het in het onderwijs gebruikt kan worden en waar je nog meer informatie kunt halen. Dit soort brochures geeft de ICT-coördinator weer een mooi middel in handen om zijn collega’s te interesseren in het zinvol gebruik van ICT in het onderwijs.

Alle websites voor Thinkquest Docent en student zijn ingeleverd en staan online. Op 29 september wordt bekend gemaakt wie de webstrijd heeft gewonnen. Na een lange tijd heeft de Hogeschool Domstad ook weer een aantal inzendingen. Die zet ik hieronder even op een rijtje:

ICT in de klas

thinkquestdonrudy

Hoe houd je een spreekbeurt, boekbespreking en maak je een werkstuk? Dat wordt op deze site uitgelegd door Don Zuiderman en Rudy van de Werken.

Van mond tot kont…

thinkquestilona

Wat gebeurt er in je lichaam als je iets hebt gegeten? Ilona de Groot legt op deze website precies uit wat er gebeurt.

Klink als…

thinkquestkim

Een muzikale website over de vraag waarom mensen eigenlijk naar muziek luisteren. De site is gemaakt door Kim Houtzager (van de Hogeschool Domstad) en Cloé (zij studeert HBO Psychologie in Eindhoven).

Naast onze inzendingen zijn er nog 21 andere inzendingen te bewonderen.

Ik heb wel het idee dat er minder educatieve websites zijn te bewonderen in vergelijking met voorgaande jaren. Ik heb geen idee waardoor dat komt. Maar doet me wel nadenken over andere vormen. Nu ik zelf zo druk bezig ben met WikiKids denk ik: zou het niet handig zijn om de inhoud van al die educatieve websites in WikiKids te gieten? Voordeel daarvan is dat deelnemende teams verder kunnen bouwen op de inhoud van voorgaande jaren, ze makkelijk naar elkaar kunnen verwijzen en updates makkelijk kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast kunnen teams nog altijd de opdrachten en interactieve elementen maken en die laten integreren met WikiKids.


WikiKids heeft een subsidie gekregen van 3000 euro van OSS in het Onderwijs. OSS staat voor Open Source en Standaarden. We zijn hier natuurlijk erg blij mee. Het bericht waarin de aankondiging staat, is hier te vinden.

Het bericht over WikiKids luidt als volgt:

Wikikids is een project om een speciaal op kinderen gerichte Wiki te maken. Hiervoor is het uiterlijk van het OSS Wiki programma Wiki-media aangepast, met als doel dat kinderen vanaf groep 6 basisschool hiermee kunnen werken. Wikikids moet in de toekomst een plek gaan worden waar alle basisschoolkinderen terecht kunnen om informatie op te halen en/of te brengen die door de leeftijdsgroep zelf is geschreven. Hiervoor is een uitgebreid moderatorschap nodig, dat we hopen te recruteren uit de leerkrachten en leerlingen die meewerken. In principe is het dus een Wikipedia, maar dan voor basisschoolkinderen. Het project wordt getrokken door technici, docenten van pabo’s, alsmede pabostudenten, een illustratrice, basisschoolleerkrachten en leerlingen. De contactpersoon is Harry Spoelstra van de werkgroep WikiKids

Andere projecten die voor de subsidie in aanmerking zijn gekomen zijn: Effatha uit Zoetermeer voor het aanpassen van een ELO aan doven communicatief gehandicapte leeringen, het Galois-project (Geïntegreerd Algebraïsche Leer Omgeving In School) gericht op het integreren van het wiskunde programma in een bestaande leeromgeving, Richard Bos die op de Vrije School Michael in Bussum met het programma Gramps aan de slag gaat om een stamboom te maken en Gerton Cazimier van de Pleiadenschool uit IJmuiden die gaat podcasten met behulp van Audicity.

Iedereen van harte gefeliciteerd.


Wat is Google Earth mooi. Ik was er al een tijdje weg van. Vorig jaar ben ik begonnen met het maken van lessen met behulp van Google Earth: de earthquests. Maar ik ben bang dat er nog leukere dingen zijn te doen. Namelijk kinderen zelf laten met Google Earth laten werken. Nu Nederland zo scherp is geworden geeft dit nog meer mogelijkheden. Een paar mogelijkheden en vragen op een rijtje:

  • als verwerkingsopdracht voor topografie, zelf de steden prikken. Met het Zoekvenster de steden opzoeken, punaise prikken en klaar.
  • landschappen vergelijken. Vanuit de lucht zie je ontzettend veel weilanden en akkers. Maar overal zijn ze anders opgezet. Hoe zou dat komen?
  • Waarom vaart een veerboot niet rechtstreeks naar de waddeneilanden toe?
  • ontdek onbekende plekjes in je eigen woonplaats.
  • vergelijk de opbouw van dorpen of steden met elkaar
  • zoek bijzondere plekken op (de vestingsteden zijn bijvoorbeeld erg mooi)
  • hoe zou een plattegrond eruit zien vanaf 10 kilometer hoogte, vanaf 1 kilometer en vanaf 100 meter hoogte (moet je eens proberen rondom Amersfoort, daar is Nederland superscherp)
  • waar is deze foto genomen? Al bekend van websites als googleearthing.
  • hoeveel kilometer is het hemelsbreed van je huis naar je school?
  • bouw met Sketchup je eigen huis in Google Earth.

Zo zijn er vast nog veel meer ideeën rondom het gebruik van Google Earth in de klas te bedenken. Ik hoor graag jullie ideeën.

Dit bericht is voor de eerstejaar studenten van Hogeschool Domstad. Voor de practica ICT wiki en ICT ELO kun je hier je materialen downloaden.

Opdrachtenblad ICT ELO
Opdrachtenblad portfolio
presentatie ICT WIKI

In het septembernummer van COS las ik dat de artikelen van COS nu ook online komen te staan. Ik moet zeggen dat ik daar erg blij mee ben. De artikelen zijn op deze manier nog toegankelijker voor onze studenten om te gebruiken in de studie.
Om de artikelen te bekijken moet je wel inloggen. De inloggegevens staan in het COS-blad en verandert elke maand.
Ik vraag me wel af hoe we dat op school gaan doen. Je hebt dan altijd de laatste COS nodig om in te kunnen loggen. Zou je als school geen algemene inlog kunnen krijgen? Inloggen op dit soort diensten moet echt zo laagdrempelig mogelijk worden gehouden. Een discussie op de scholenlijst over Teleblik bracht dit ook al een het licht (een logincode voor elke leerling). Ik ben ook benieuwd op welke manier de artikelen straks te doorzoeken zijn. Er staan nu al ruim 60 artikelen op de website. Als dit een paar jaar doorgroeit is het natuurlijk noodzakelijk een zoeksysteem erop te zetten.
Nu COS de artikelen al online aanbiedt hoop ik ook dat Vives hier snel mee komt.